سرویس معماری هنرآنلاین: شهرداری آوج برای ارتقاء جایگاه این شهر و تبدیل آن به جلوه‌گاه‌های فرهنگ و معماری ایرانی _ اسلامی ، احداث یادمان شهدای آوج را به‌طور اخص برای برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای آوج و "شهید طیب حاج رضایی" به واسطه انتصاب محل تولد آن شهید گرانقدر به آوج ، به‌عنوان فضاهایی عمومی ، در دست اقدام دارد. و برای دستیابی به طراح اولیه معماری یادمان فوق این مسابقه تدارک دیده شده است.

"یادمان شهدا آوج" به دلیل جایگاه ذهنی خود در عین برخورداری از کارکردهای مختلف و پاسخگویی به نیازهای شهر، به عنوان عنصری اصلی درمنظر شهری نیز واجد اهمیت می‌شود. از سوی دیگر شهر آوج فضاهای بینابینی گسترده‌ای دارد(منظور از فضای بینابینی در این مسابقه ، فاصله منفصل بین مرکز شهر و حومه شهر است). چنین فضاهایی به طور معمول به دلیل تنوع دائم اجزای شهر از جمله نقش‌های متفاوت هسته شهری و حومه آن ترکیب‌های متفاوتی دارند. و به طور فزاینده، اهمیت این فضاها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و سعی شده تا با ایجاد زندگی و شرایط محیطی جدید ، نیاز اجتماع را نیز برآورده و از مشکلات داخل شهری کاسته شود.

اگر این طرح‌ها به درستی عملی شوند ، نتیجه آن مکان‌های عمومی جدید با معنا و ارزش متفاوت خواهد بود این مسابقه به دنبال پیشنهاداتی برای طرح اولیه معماری "یادمان شهدای آوج"با معنا و ارزشی متفاوت است که در بنابینی شهر امکان ظهور و بروز داشته باشند. پیشنهاد دهندگان باید محل واقعی در ورودی شهر آوج یا توپوگرافی سایت را تصور کنند و طرح احداث "یادمان شهدای آوج" را به عنوان پایه قرار دهند.

در این مسابقه سید محمد بهشتی، احمد محیط طباطبائی، حسین سلطان زاده، محمد حسن طالبیان و  علی رضا قلی نژاد پیر بازاری به عنوان هیئت داوران و جناب آقای حیدری مهوار، مشاور ارشد مسابقه هستند. همچنین محمد مهدی همتی نیز به عنوان مدیر این مسابقه معرفی شده است.

در این مسابقه به رتبه اول: 300.000.000ریال همراه لوح تقدیر و اهدا بسته فرهنگی، رتبه دوم: 200.000.000 ریال همراه لوح تقدیر و اهدا بسته فرهنگی، رتبه سوم: 150.000.000 ریال همراه لوح تقدیر و اهدا بسته فرهنگی، رتبه چهارم و پنجم: 30.000.000 ریال  همراه لوح تقدیر و اهدا بسته فرهنگی،رتبه ششم تا دهم: 10.000.000 ریال به همراه لوح تقدیر و اهدا بسته فرهنگی اهداء خواهد شد.

 بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان نهایتاً تا 15 اردیبهشت‌ماه برای ثبت نام فرصت دارند. بازدید نخست این مسابقه 20 اردیبهشت و بازدید دوم 27 اردیبهشت ماه خواهد بود.

همچنین اسامی برگزیدگان نهایی7 مهرماه سال 98 اعلام و مراسم رونمایی از طرح منتخب و آغاز عملیات اجرایی نیز 1 آبان ماه سال 98 خواهد بود.