سرویس معماری هنرآنلاین: راگ لب یک کارگاه ساخت در پایتخت کشور اسلوونی است. این مجموعه به عنوان مجری برنامه بین‌المللی پیری فعال، اقدام به برگزاری مسابقه‌ای در سطح جهان با موضوع طراحی برای افراد بالای هفتاد سال کرده است.

کلیه متقاضیان می‌توانند در زمینه‌های مختلف طراحی شامل: معماری، طراحی صنعتی، مهندسی، گرافیک، طراحی مد و لباس و با مطالعه این فراخوان و مطلع شدن از شرایط و ضوابط آن در برنامه شرکت کنند.

راگ لب و مرکز خلاقیت موزه معماری و طراحی لیوبلیانا برنامه بین‌المللی "پیری فعال" را با فراخواندن طراحان راه‌اندازی کرده‌اند. چالش مد نظر این برنامه جهانی، یافتن راهکارهایی برای ایجاد بستری برای سالمندان بالای هفتاد سال جهت دستیابی به زندگی مستقل و فعال در خانه‌هایشان و فضاهای عمومی شهری است. این چالش بر آن است تا توجه طراحان و سایر اعضای جامعه را به نیازها و مشکلات سالمندان جلب کند تا بدین وسیله تولید محصولات و خدماتی مختص سالمندان را تشویق و ترغیب کند.

 مخاطب این فراخوان طراحان فعال و یا بازنشسته، معماران، هنرمندان، مهندسان، سازندگان، دانشجویان و بازرگانان – شرکت هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی هستند.

زمینه‌های مورد توجه این مسابقه طراحی محصول، طراحی صنعتی، معماری، گرافیک، طراحی لباس و مد، طراحی فضا، اینترنت اشیا، طراحی خدمات با ترکیب، محصول و گرافیک، رباتیک و غیره است.

هشت پروژه از میان تمامی شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شوند تا ایده‌های خود را به نمونه‌های ملموس در حین کارگاه بین‌المللی در لیوبلیانا حد فاصل 3 تا 7 تیر ماه 1398 توسعه دهند. پروژه‌های برگزیده برای جوایز نقدی رقابت خواهند کرد همچنین هزینه‌های سفر، اقامت و مصالح مورد نیاز برای ساخت نمونه در طول کارگاه پوشش داده خواهد شد. علاوه بر این، طرح‌های برگزیده از راهنمایی مدرسین و همچنین خدمات فنی و تجهیزاتی برخوردار خواهند بود.

این فراخوان بر آن است تا طراحان را به سمت ادراک نیازهای سالمندان بالای 70 سال سوق دهد تا بتوانند راهکارهایی برای رفع نیازها و مشکلات این گروه سنی ارائه دهند. می‌دانیم که وقتی مسئله بالا رفتن سن مطرح است ابعاد و اندازه‌های یک مورد قابل تطبیق برای دیگران نیست و چالش‌های هر فرد مختص همان فرد است. آن چیزی که در این بن قطعی است بالا رفتن میانگین سنی ساکنین زمین و پیرتر گشتن جمعیت است در اروپا این موضوع مسئله جدیدی نیست. در زمان کنونی میانگین سنی جمعیت این قاره رو به افزایش است.

همانطور که کودکان کمتری متولد می‌شوند، این موضوع به افزایش دائمی میانگین سنی جامعه منتهی می‌شود. این روند نتیجه بالا رفتن امید به زندگی و کاهش نرخ تولد است که به منجر به کاهش سهم جوانان از جمعیت در پهنه اروپا گشته استپ نرخ تولد بالا در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم (the baby boomers) از آن زمان تاکنون دیگر رخ نداده است و هیچ نشانه‌ای از رخداد این‌چنینی دیگری نیز دیده نمی‌شود. با وجود این که متولدین پس از جنگ جهانی دوم بیشترین سهم از نیروی کار را داشته‌اند، بسیاری از آن‌ها در حال بازنشسته شدن هستند.

در سال‌های پیش رو متولدین پس از جنگ سهم عمده‌ای از سالمندان را در جمعیت کلی اروپا شکل خواهند داد .با توجه به اطلاعات مرکز آمار اروپا و کمیسیون اروپا، جمعیت تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال پیرتر شدن با نرخ رو به رشد دائمی است و درصد جمعیتی سالمندان در مقایسه با هر گروه سنی دیگری با سرعت بیشتری در حال افزایش است. تمامی تخمین‌ها نشان دهنده افزایش چشم‌گیری هستند: اگر در 2017 درصد جمعیتی افراد بالای سال در حدود 19.4 درصد از کل جمعیت باشد، این مقدار انتظار می‌رود تا سال 2080 به 29.10 درصد افزایش پیدا کند. سهم افراد بالای 80 سال در همین دوره به میزان حدوداً دو برابر از 5.5 درصد به 12.7 درصد افزایش خواهد یافت.

چالش‌های پیری فعال

افزایش امید به زندگی فرصت‌های جالبی را نه تنها برای سالمندان و خانواده‌هایشان، بلکه برای کل جامعه به ارمغان می‌آورد. سال‌های “اضافی” امکان داشتن شغل‌های جدید، دنبال کردن تحصیلات دیگر، داوطلب شدن و یا زنده کردن تفریحات فراموش شده را فراهم می‌سازد. بدین صورت، این موارد به صورت قابل توجهی منجر به افزایش سلامت دوستان، خانواده و اجتماع می‌شود. بالا رفتن سن قطعاً چالش‌هایی هم به همراه دارد.

کیفیت زندگی به صورت قابل توجهی متفاوت خواهد بود و این مسئله متأثر از عوامل بسیاری است: برخی از آن‌ها شخصی هستند و به صورت دقیق‌تر به انتخاب‌های فردی هر شخصی در طول زندگی برمی‌گردند. در حالی که بسیاری از این چالش‌ها مربوط به بخش‌های فعال نظام حمایتی جامعه‌هاست، ساختمان‌های عمومی قابل دسترسی و شیوه‌های حمل و نقل، نظام بهداشت عمومی که متوجه سالمندان و نیازهای خاص آن‌ها باشد، برنامه‌های همکاری‌های بین نسلی و … می‌شود.چالش‌های این فراخوان بر اساس استراتژی‌های ملی اسلوونی برای جامعه‌ای با عمر طولانی تبیین شده است. با مشورت با سهام‌داران و بر اساس مطالعات انجام شده بر چالش‌های پیری فعال که افراد بالای هفتاد سال را مد نظر قرار داده است.

حافظه یا زوال عقل، از دست دادن توانایی‌های حرکتی و پیشگیری از آسیب‌دیدگی، فقر، از دست دادن حواس پنج گانه- ارتباط برقرار کردن، تنهایی، اجتماعی شدن، نقش فعال در جامعه، جدا افتادن، پیش‌داوری، تبعیض و چالش‌های ملموس از چالش‌های عمومی این مسابقه است.

متقاضیان باید طرح‌های پیشنهادی خود را با همکاری یک کارگاه، فب-لب یا آزمایشگاهی که در مجاورت آن‌ها در نظر گرفته شده است انجام دهند.

رویکرد خلاقانه و ارائه ایده و راه حل به صورت شفاف که منعکس کننده اصول پیری فعال باشد،ممتازی و اصالت طرح، قابلیت استفاده و تجاری سازی، داشتن هزینه‌های معقول ساختن و نسخه نهایی از لحاظ مالی قابل تهیه باشد، استفاده از مصالح بوم آورد و مناسب برای محیط زیست و قابلیت تولید پی در پی و یا دارا بودن کاربردهای متنوع در محیط‌های متفاوت از جمله معیارهای داوری این مسابقه است.

 کمیته انتخاب کننده هشت پروژه را به عنوان برگزیده انتخاب خواهند کرد. از این بین 5 مورد آن‌ها مربوط به افراد متخصص و شرکت‌ها خواهد بود و سه مورد باقی مانده از بین دانشجویان شرکت کننده انتخاب خواهند شد. این هشت پروژه برگزیده شامل حداقل 4 شرکت کننده از اسلوونی )ساکن دائم و یا موقت در این کشور خواهد بود. برگزیدگان از طریق ایمیل در تاریخ دوم اردیبهشت 1398 مطلع خواهند شد و تصاویری از ایده‌های برگزیده از طریق وب سایت راگ لب منتشر خواهند.

متقاضیان ثبت نام تا پایان روز 23 فروردین 1398 مهلت دارند که ایده‌ها و طرح‌های خود را در وب سایت راگ لب بارگذاری کنند.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند از طریق سایت http://www.roglab.si/en/fresh/2019/roglab_open_active_aging اقدام کنند.