سرویس معماری هنرآنلاین: محمدرضا قانعی، معمار پیشکسوت و مدیر شرکت مهندسی پلشیر از اجرای برنامه رسانه‌ای در راستای ارائه تعریف جدیدی از معماری خبر داد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با توجه به تجربه 40 ساله‌ای که در زمینه معماری؛ هم در حوزه آکادمیک و هم در حوزه اجرا داشته‌ام. هم اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که متأسفانه با معمار و هنر معماری درست رفتار نمی‌شود زیرا بستر و الگوی درستی برای معماران وجود ندارد. این مسئله همیشه دغدغه من است و به آن فکر می‌کنم.

او افزود: متأسفانه امروزه یک بیان درست از معماری که جهان شمول‌تر باشد، یا به عبارتی، بیانی که بتواند معمار واقعی را نشان دهد، وجود ندارد. امروزه یک تفکر درست، تفکری که شامل همه شود و همه زیر این پرچم قرار بگیرند و خود را بروز دهند، ایجاد نشده است.

این هنرمند تصریح کرد: امروزه چیزی شاهد آن هستیم که صرفاً ساختمان سازی ترویج داده می‌شود و معمار به عنوان کسی که جامعه و انسان‌ها را معماری می‌کند و تأثیر بسیار زیادی بر روی جامعه دارد، دیده نمی‌شود یا به عبارتی معمار بزرگ نمی‌شود و فرصت بروز ندارد.

قانعی بر لزوم فرهنگ‌سازی در این عرصه تأکید کرد و گفت: من همواره به نگاه فرهنگی معتقدم و اعتقاد دارم که فرهنگ موتور و مولد توسعه است، بر همین مبنا تا زمانی که کار اجرایی رخ ندهد، ما نمی‌توانیم از این پتانسیل بالای فرهنگ استفاده کنیم و باعث شویم که در جامعه ارزشی قابل قبول ایجاد شود.

او از اجرای یک برنامه فرهنگی در راستای معرفی معماری و معماران خبر داد و گفت: با همین دیدگاه، ما با همکاری زنجیره فرهنگی ایوان که چندین سال پیش تأسیس شده است، پروژه جدیدی را آغاز کردیم که به نظرم می‌تواند آینده معماری و هنر دیزاین در کشور را تغییر دهد و من به شدت به این پروژه خوشبین هستم.

این معمار خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه در جامعه و مخصوصاً جامعه معماری که من در آن حضور دارم، عمده‌ترین مشکل این است که با وجود رقابت که البته در ذات خود می‌تواند سالم باشد، اما متأسفانه ما هر روز از ارزش‌های‌مان دورتر می‌شویم و شاهد یک فضای نابرابر و ناعادلانه هستیم.

قانعی ادامه داد: بر همین مبنا جوانانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، هیچ فرصتی برای بروز ندارند و از آن بدتر اینکه الگوی درستی نیز در دسترس این نسل نیست. به همین منظور ما با یک تیم جدید و با استفاده از فرصت‌هایی که حوزه رسانه‌های دیجیتال در اختیارمان قرار داده، یک برنامه و یک جایزه بزرگ ایجاد کرده‌ایم که از جمله بزرگ‌ترین اتفاقات معماری ایران خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: در این برنامه افراد زیادی از برجسته‌ترین داورهای معماری، هنر و کسب و کار حضور خواهند داشت. در واقع  این مسابقه قرار است از پلتفرم‌های اینترنتی پخش شود.

معمار خانه صفوی تصریح کرد: من به شدت بر روی این مسئله تأکید دارم که اگر ما بخواهیم معماری را گسترده کنیم باید بتوانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم و در این راستا بهترین راه تأثیرگذاری و ارتباط با جامعه، استفاده از ابزارهای نوین است که باید تا حد ممکن از آن‌ها بهینه استفاده کنیم.

قانعی درباره نحوه اجرای این برنامه گفت: صحبت‌های بسیار خوبی با پلتفرم‌های پخش رسانه دیجیتال و IPTVها انجام شده است. به همین دلیل در حال تهیه این برنامه هستیم. این برنامه درواقع بازآفرینی از تعریف معماری، تعریف درست معمار و نشان دادن معمارهای پیشرو، فرصت دادن به معمارهای جوان برای رقابت است و همچنین درگیر کردن مردم در یک فرآیند انتخابی است.

او افزود: به عقیده من با چنین برنامه‌هایی مردم و جامعه می‌توانند به شدت با حوزه معماری درگیر شوند تا این حوزه بتواند با جامعه مکالمه برقرار کند. مرحله پیش تولید این پروژه در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم تا اواخر سال جاری و در هفته پایانی سال جاری نخستین قسمت آن را به پخش برسانیم.

این معمار تصریح کرد: در این مسیر از همه همکارانم، افراد تأثیرگذار و ارزش‌آفرینان می‌خواهم که در این پروژه و این جنبش از ما حمایت کنند. من معتقدم که باید خود یک حرکت را شروع کنیم. این پروژه علاوه بر این که در نوع خود متفاوت است، به شدت به جنبه‌های انسانی توجه می‌کند و روی شخصیت معمار تمرکز دارد و هدف آن، نشان دادن معمار به عنوان فردی هنرمند، است که می‌تواند در جامعه بسیار تأثیرگذار عمل کند.