سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت شهرداری یزد و پایگاه پژوهشی سازمان میراث فرهنگی یزد، نشست "رصدخانه مجموعه مدرسه رکنیه یزد" برگزار می‌شود.

در این نشست بنای شگفت انگیز در تاریخ علم ایران، مدرسه رکنیه یزد مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

بقعه‌ سید رکن‌الدین در استان یزد، خیابان مسجد جامع کبیر یزد و بیش از یک متر پایین‌تر از سطح کوچه‌ی سید رکن‌الدین ساخته شده است. از جمله آثار باستانی که در مجاورت این بنای تاریخی ارزشمند وجود دارد، مسجد جامع یزد است، که با فاصله‌ای نه چندان دور از آن، قرار گرفته است.

سید رکن‌الدین ابوالمکارم محمد قاضی حسینی یزدی، فرزند قوام‌الدین محمد بن نظام از سادات شهر یزد، به شمار می‌آید. این عالم بزرگ در زمان حکومت ابوسعید بهادرخان زندگی کرده و از بزرگان و حاکمان آن دوران محسوب می‌شود. وی در زمان حیات خود، ابتدا نقابت سادات شهرهایی همچون اصفهان، نائین و یزد را برعهده داشت و سپس به عنوان قاضی القضات شهر یزد منصوب می‌شود.

بنابر نوشته‌های تاریخی وی در سال ۷۳۲ هجری قمری از دنیا رفت و در مدرسه‌ رکنیه به خاک سپرده شد. البته این بنای تاریخی بخش کوچکی از یک مجموعه‌ بسیار وسیع است، که شامل مدرسه، رصدخانه، کتابخانه، مسجد، بیت‌الادویه، دارالشفا و خانقاه بوده که امروزه از این مدرسه قسمت‌های کمی برجای مانده و به نام بقعه‌ سید رکن‌الدین شناخته می‌شود. با توجه به نوشته‌هایی که در کتب تاریخی استان یزد وجود دارد، به نظر می‌رسد ساخت این بنای تاریخی در سال ۵۲۷ هجری قمری به پایان رسیده و پس از گذشت قرن‌ها از ساخت آن، با تغییراتی که به مرور زمان در آن اتفاق افتاده است، امروزه و به این شکل، باقی مانده است.

در این نشست، دکتر نادر کریمیان سردشتی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

علاقمندان به حضور در این برنامه می‌توانند نام و نام خانوادگی خود را به شماره تلفن 09390381286 پیامک کنند.

بر اساس این گزارش، نشست بررسی معماری بنای "رصدخانه مدرسه رکنیه یزد" چهارشنبه یکم اسفندماه ساعت 16 در یزد، خیابان مسجد جامع، کتابخانه وزیری، سالن آمفی تئاتر برگزار می‌شود.