سرویس معماری هنرآنلاین: در ادامه سلسله نشست‌های انجمن مفاخر معماری ایران و با حضور مهندس فاطمه تاجیک، دکتر داریوش بوربور و مهندس ابوالحسن میرعمادی به عنوان دبیر پنل نشست گفتمان هنر و معماری به برگزاری مسابقات معماری در ایران و جهان می‌پردازد.

در این نشست که با نمایش فیلم همراه است، نقاط مثبت و منفی برگزاری مسابقات معماری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در تعریف این نشست آمده است: مسابقه و رقابت سالم، زمینه ساز پیشرفت است. مسابقات معماری امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفتۀ جهان به عنوان شیوه‌ای برای ایجاد یک رقابت سازنده، دستیابی به ایده‌های نوین معمارانه، کیفیت برتر طراحی و نیز تامین منافع کارفرمایان شناخته شده‌اند. تعداد زیادی از آثار برجسته معماری در دهه‌های اخیر، در جریان همین مسابقات برگزیده و ساخته شده‌اند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به مرکز فرهنگی ژرژ پُمپیدو در پاریس اشاره کرد.

در ایران نیز نمونه‌های تاریخی از جمله، طرح ایوان مدائن از طریق برگزاری مسابقات انتخاب شده است. در دهه‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی، برگزاری مسابقاتی در طراحی بنای آزادی، کتابخانه پهلوی، کتابخانه ملی، مجموعه فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی، موزه بزرگ خراسان، مجموعه فرهنگی سینما آزادی، برج‌های مسکونی و میدان‌ها صورت گرفته‌اند.

نظر به اهمیت ترویج مسابقات طراحی معماری و شهرسازی در ایجاد رقابت سالم میان طراحان معماری، شهرسازی و رشته‌های وابسته، ایجاد شور و نشاط علمی در جامعه معماران و شهرسازان نیز اهمیت بالائی پیدا کرده است. ایجاد رقابت سالم در این زمینه موجب ارتقای فرهنگ عمومی در زمینه معماری و شهرسازی، فراهم آوردن عرصه مناسب برای معرفی استعدادهای تازه و ناشناخته، فرصت انتخاب طرح‌های بهتر، کارآمدتر، بهینه و متناسب با فرهنگ، اقلیم و محیط زیست و بهره‌وری بیشتر در بناها و مجتمع‌های زیستی و همچنین تخصیص بهتر منابع مالی کشور می‌شود. نظر به ضرورت سامان یابی و قانونمندی مسابقات و به منظور برگزاری هرچه بهتر آن، آئین نامه برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی در سال 1381 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد فرهنگستان هنر، تهیه و تنظیم شده اما امروز، پس از گذشت سال‌های مدید، هنوز مشکلات متعددی در زمینه‌های مختلف، از جمله سازماندهی، داوری و به ویژه دخالت مستقیم دستگاه‌های اجرائی در امور مسابقات مشاهده می‌شود.

علاقمندان به حضور در این نشست، می‌توانند چهارشنبه 24 مرداد ماه 1397 از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.