سرویس معماری هنرآنلاین: در نشست "شناخت و بررسی معیارهای معماری سنتی ایران" زندگی‌نامه و فعالیت‌های استاد محمد حسن محب‌علی، مرمتگر و از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی کشور نیز مرور می‌شود.

در بیوگرافی محمد حسن محب علی آمده است: بیش از نیم قرن تجربه در عرصه‌های مختلف مطالعاتی، آموزشی، مدیریتی، پژوهش، طراحی و مرمت آثار تاریخی ایران زمین از او انسانی وارسته، غیرتمند، اخلاق‌مدار، سخت‌کوش، مردمی، مسئول، معتقد، قاطع و عمل‌گرا ساخت. محمدحسن محبعلی در بیست و یکم مردادماه سال ۱۳۲۱ خورشیدی در کن از توابع استان تهران متولد شد. پس از دوره آموزش ابتدایی و متوسطه، در سال ۱۳۴۲ش وارد دانشگاه ملی (شهید بهشتی) و در سال ۱۳۴۸ش با کسب درجه کارشناسی‌ارشد معماری دانش‌آموخته شد. وی به مدت دو سال دوره تخصصی مرمت را در انستیتو مرمت ایران زیرنظر بزرگان بنام مرمت همچون مرحوم پروفسور پیرو سان پائولزی و مرحوم دکتر دتسی و مرحوم دکتر کسایی در گنبد سلطانیه گذراند و پس از آن فعالیت‌های مرمتی خود را از سال ۱۳۴۴ش آغاز کرد و همچنان در این زمینه مشغول فعالیت است.

مسجد نو، مدرسه خان، خانه زینت الملک، بازار تاریخی شیراز،مدیر دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی استان آذربایجان‌غربی، مرمت مسجد جامع ارومیه، امامزاده یحیی، بازار تهران، کاخ سلیمانیه کرج، کاروانسرای شاه عباسی کرج، برج طغرل، کاخ گلستان، کاخ سعدآباد برخی از بناهای تاریخی مرمت شده او به شمار می‌روند.

او که پس از ۳۸سال دوران پربار مسئولیت‌های اجرایی و مدیریتی، به ظاهر بازنشسته شده‌ است،امروزه همچنان در زمینه مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی ایران فعالیت دارد. 

در حوزه آموزش نیز محب علی عضو هیئت علمی سازمان میراث فرهنگی بود و از سال ۱۳۶۲ نیز در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علم و صنعت، مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی، بین‌المللی و امام خمینی قزوین، آزاد اسلامی واحد همدان و واحد تهران ، مشغول به تدریس بوده‌ است.

در آبان ماه ۱۳۹۵، از سوی دفتر ارزشیابی وابسته به پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشنامه دکتری مرمت بناهای تاریخی به او اعطا شد.

در این نشست محمد محب علی و سید مهدی مجابی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

حضور برای عموم در این نشست آزاد و رایگان است و علاقمندان جهت رزرو می‌توانند با شماره تلفن 66487866 تماس حاصل کنند.

علاقمندان به شرکت در این نشست، می‌توانند یکشنبه 28 بهمن ماه از ساعت 14 الی 16 به مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان مراجعه کنند.