سرویس معماری هنرآنلاین:  در راستای بررسی معماری بنای کاخ گلستان، نشستی تخصصی با حضور سید محمد بهشتی، علیرضا انیسی و مسعود نصرتی برگزار می‌شود.

این نشست که همراه با نمایش فیلم مستند نیز خواهد بود، به بررسی ابعاد مختلف این بنا و نوع معماری آن می‌پردازد.

شایان ذکر است، کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری به نام "گلستان" دارد که مربوط به بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده است.

کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییرات مختلفی شده است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد اما امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند سه شنبه دوم بهمن ماه از ساعت 17 به خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات اللهی، نبش خیابان ورشو، تالار فردوسی مراجعه کنند.