سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت کوبه و همکاری خانه گفتمان شهر، نشست جلوت و خلوت در قصه پلاسکو برگزار می‌شود.

 در تعریف این نشست آمده است: زبان و اندیشه چنان توامان و در هم آمیخته‌اند که برای بررسی ریشه‌ای ترین مولفه‌های اندیشمندانه هر پدیده ناگزیر باید به سراغ گفتمان شکل گرفته در پیرامون آن پدیده رفت. اما از طرفی دیگر ماهیت تغییر پذیر زبان در اطراف شناخت پدیده‌ها و ارتباط آن‌ها با ساحت‌های گوناگون معنایی‌شان حاشیه ناامنی را به وجود آورده است. پدیده‌های روایی لایه بعدی ساختارهای زبانی برای تکمیل فرایند شناختند. روایت‌ها به عنوان حلقه‌های اتصال زبان و معنا پلی به مفاهیم قابل ادراک توسط انسان می‌زنند، بنابراین در ماهیت وجودی هر پدیده می‌توان روایت یا روایت‌هایی نهفته یافت که این بار قابل اعتمادتر و شاید سرگرم کننده‌تر باشند.

در تبیین و تدوین پوسته‌ای شناختی از ساختمان پلاسکو به دور از دسته بندی‌های آماری مرسوم وارد همان لایه روایی ساختمان پلاسکو در کالبد اجتماع شهری می‌شویم. در این نشست به سراغ گذشته این بنا، پیش از ساخته شدن و تولدش، دوران حیات، حادثه آتش سوزی، مرگ و بالاخره سه سال بلاتکلیفی آن خواهیم رفت. سیر تحول کارکردی بنا و اهمیت آن را خواهیم یافت و با ابعادی پنهان و آشکار از این بلوک شهری مهم تهران آشنا خواهیم شد. نزدیکی ما به روایت‌های مربوط به گذشته نزدیک، حال و آینده، مفروض پلاسکو، می‌تواند فرایندی آگاهی بخش و به دور از نگاه کمی به موضوعات شهری، دست کم در میان دغدغه‌مندان حوزه محیط‌های انسان ساخت باشد. آگاهی‌ای که شاید منجر به بروز اتفاقاتی بهتر در شهرهایمان، این بار از جانب خود شهر شود.

در این نشست، هومن رحیمی زند به عنوان سخنران حضور خواهد داشت.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند یکشنبه، ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۷ از ساعت 17 به خانه گفتمان شهر(خانه وارطان) واقع در میدان فلسطین مراجعه کنند.