سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت زنجیره فرهنگی ایوان، بررسی آثار و عملکرد "فیروز فیروز" به عنوان موضوع سومین شب معمارانه خانه صفوی انتخاب شد.

فیروز فیروز متولد سال 1333 فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه پرات نیویورک است. او در سال 1364 با نصر اهری دفتر بین‌المللی طراحی معماری را در نیویورک تأسیس کرد. برخی از کارهای انجام شده در این دفتر بین سال‌های 67-65 دو بار در مجله نیویورک تایمز به چاپ رسید. این دفتر برای طراحی ساختمان یک مسجد در جده عربستان موفق به کسب جایزه اول مجله بین‌المللی معماری از سوی بنیاد آقاخان شد.

فیروز فیروز پس  از بازگشت به ایران در سال 1369 دفتر فیروز و همکاران را تأسیس کرد. او در دانشکده معماری دانشگاه آزاد شیراز از سال 1384 تا 1385 تدریس کرد.

همچنین پروژه "دو خانه برای دو دوست" در گنبد، رتبه نخست جایزه بزرگ معمار را در سال 1380 نصیب او کرد.

تفکر حاکم بر تولیدات فکری دفتر فیروز و همکاران تاکنون بر پایه ایجاد رابطه صمیمانه‌تر با محیط زیست رو به زوال و پیشگیری از اتلاف انرژی و استفاده بهینه از امکانات بوده است. او بر اساس انگاره‌های خود از انسان معاصر که ناگزیر از تن دادن به پیچیدگی‌های روزمره بوده، کوشیده است، با ترغیب گرایش به سادگی و اجرای اصول پذیرفته شده طبیعی از قبیل همگونی مصالح مصرفی با اقلیم سکونت، ارتباطی آشتی جویانه با انسان داشته باشد. او بر این باور است که با ترویج فرهنگ معمارانه در قالب آثار به جا مانده تا حدودی به اهداف آرمانی خود دست یافته.

از جمله کارهای مهم فیروز می‌توان به طرح مرکز حمایت از کودکان مبتلا به ایدز در نیویورک، طرح مجتمع مسکونی New Port، طرح خانه‌ای در Colorado، طرح خانه‌ای در جزیره Marta's Vineyard، طرح و اجرای معماری داخلی ده واحد مسکونی در نیویورک، طرح داخلی دو دفتر تبلیغاتی در نیویورک، طرح ورودی برج تاریخی در Madison Ave و ... اشاره کرد.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 5 دی‌ماه از ساعت 17 به خانه صفوی واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، حد فاصل وحید و خواجه پطروس مراجعه کنند.