سرویس معماری هنرآنلاین: سیصدمین گفتمان انجمن مفاخر معماری ایران، به بررسی سلسله نشست‌های هم اندیشی پیرامون ضرورت گفتمان هنر و معماری از سال 1387 تاکنون اختصاص یافت.

در معرفی این نشست آمده است: سیصدمین نشست هم اندیشی هنر و معماری توسط انجمن مفاخر معماری ایران در حالی برگزار می‌شود که ضرورت گفتمان بین‌رشته‌ای در حوزه‌های گوناگون هنر و معماری، امروزه بیش از پیش محسوس است. نخستین این نشست‌ها به صورت مستمر و با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران در شهریورماه 1387 آغاز شد و طی چهار دوره تا آبان ماه 1388 به مباحثی پیرامون سکونتگاه‌های غیررسمی، معماری مدارس، توسعه مناطق آزاد، مناسب سازی فضاهای شهری، برنامه‌های راهبردی کلان‌شهرها، نقد شهرهای جدید، مسکن کم درآمدها، طرح جامع سرزمین، ساماندهی بافت‌های کهن و با ارزش تاریخی، چالش‌های انتقال پایتخت، عوامل ناکارآمدی در مدیریت شهری، محیط زیست و شهر پایدار، ساماندهی پیادگان در شهر، کاهش اثرات بلایای طبیعی، توانمندسازی جوامع سنتی، تاریخ شفاهی و حافظه پژوهی، ارتقای کیفیت و فرهنگ عامه و ... پرداخت.

دوره پنجم تا دوره یازدهم (1392-1389) که با همکاری خانه هنرمندان ایران و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) شکل گرفت، مباحثی چون گنجینه‌های ایرانی و میراث جهانی، موزه‌های معماری، معماری ایران از صورت تا معنی، معماری امروز ایران، اسناد و مدارک معماری و شهرسازی، معاصرسازی شهری، تاریخ شناسی معماری ایران، معماری باغ ایرانی، تأملی در منشور کوروش، انسان شناسی معماری، شهرهای جهانی، شهر دوستدار کودک، منظر تاریخی، نظام دانائی، حق بر شهر، مبانی مقاوم سازی بناهای تاریخی، پدیده‌شناسی، ساختارگرائی و واسازی، تنها یک زمین، جشنواره باغ ایرانی، ریخت‌شناسی، فرایند جهانی شدن، مردم شناسی فرهنگی، خرد شهر، میراث جهانی منظر فرهنگی، تأثیر محیط بر جرائم شهری، شهر و سرمایه‌های اجتماعی، وحدت در کثرت، فضا در شعر فارسی، مسکن همساز با توسعه پایدار، منشور آتن، هنر بازسازی، باغ در بستر طبیعی شهر، فضا در اندیشه دینی، مفاخر جهانی معماری ایران، حافظه تاریخی تهران، زیبایی‌شناسی شهری، میراث افغانستان، نشانه‌شناسی هنر دینی، میراث معماری مدرن، شهر برای همه، پژوهش هنر و معماری، پیچیدگی‌ها و تضاد در تهران، باغ نیاوران، رودهای خاموش، شیوه گرایی معماری، شهر به مثابه کالا، ردّ تاریخ و... را در برگرفته است.

دوره دوازدهم تا دوره بیست و یکم (1397-1393) که با همکاری باغ موزه قصر و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شده است. مباحثی پیرامون باز زنده سازی سایت‌های صنعتی، معماری زمینه گرا، باغ‌های ثبت شده در میراث جهانی، طراحی مولد در الگوریتم معماری، دریانوردان و معماری بومی خلیج فارس، مسابقات معماری، باب اندیشه در معماری معاصر ایران، شهر ایرانی در سنجش جهانی، معماری همساز با طبیعت، آرای تهران پژوهی، در ضرورت و امکان مطالعات نظری در معماری ایران، مسیر گردشگری در بافت تاریخی، تاریخ شفاهی دانشگاه یزد، حدیث باغستان‌های سنتی، شعور تاریخی معماری ایرانی، کیفیت حیات شهر، هنر و مسئولیت‌های اجتماعی، شهر همیار کودک، ضرورت تحول در آموزش معماری کشور، فرهنگ و هنر آشوری، سیر اندیشه در تکنولوژی معماری، هنر عصر تیموری، شهرها و بندرها، ناشناخته‌های تهران، کنشگران آسیب‌های اجتماعی، نظریه‌پردازان و نقد جریان‌های فکری در معماری ایران، یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب، منظر تاریخی میمند، باغ‌های گمشده، تأثیر فرهنگ ایرانی در معماری معاصر، منشور مرمت، شهر جامعه دیوارنگاره‌ها، اندیشیدن درباره فضا، مروری بر هنرهای تجسمی ایران، نسل چهارم اسناد توسعه در ایران، چنارستان، دفاع از تاریخ، بازخوانی زبان معماری و .... را در برداشته است.

سیصدمین گفتمان هنر و معماری نیز به نقد پیرامون فضای شکلی و ماهوی این گونه مباحث و چگونگی و ضرورت استمرار آن اختصاص دارد. این نشست علاوه بر طرح موضوعات مورد علاقه دانشجویان و دانش آموختگان هنر، معماری و شهرسازی و سایر رشته‌های مرتبط، به ایجاد ارتباط و همدلی بین مخاطبان و گویندگان کمک می‌کند.

در این نشست که با نمایش فیلم نیز همراه است، مهندس فرهاد احمدی، دکتر داریوش زمانی، دکتر ایرج شهروز تهرانی، دکتر عبدالرضا محسنی، به عنوان سخنران و مهندس علیرضا قهاری با عنوان دبیر پنل حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند چهارشنبه 27 آذرماه 1397 از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.