سرویس معماری هنرآنلاین: در فراخوان این مسابقه آمده است: تمامی نشریات خاور میانه، آفریقای شمالی و برخی از نقاط اروپا  همگی از وجود بازارهای شلوغ در فرهنگ خود نام برده‌اند.بازارها  فقط مراکز اصلی تجارت و داد و ستد نبوده‌اند بلکه نهادهای چند منظوره‌ای بودند که به تبادلات اجتماعی و فرهنگی میان مردم و تمدن‌ها کمک می‌کردند.این فروشگاه‌ها در هر منطقه و زبانی با نامی متفاوت خوانده می‌شد در فارسی بازار،در عربی سوک و…امروزه بازارها معمولاً در میدان اصلی و قدیمی شهر قرار گرفته‌اند و معمولاً یکی از نقاط مهم جذب توریست به شمار می‌روند.

توضیحات:

بازار در ابتدا فروشگاهی بدون سقف بود که در محیط‌های بازی برپا می‌شد تا کاروان‌های  عبوری از شهر در آنجا توقف و بازرگانان کالاهای خود را برای فروش به مشتریان عرضه کنند. بازارها اغلب مکانی فراتر از خرید و فروش کالا محسوب می‌شدند و گل‌ها محل برپایی جشنواره‌های بزرگ شامل فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف نیز تلقی می‌شدند.

بازارها شبکه‌های ارتباطی را ایجاد می‌کنند و شهرهای مختلف را به یکدیگر مرتبط می‌کنند که در آن کالاها فرهنگ و… می‌توانند مبادله شوند. استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای قابل زندگی جهان است که به سان پلی شرق و غرب را به یکدیگر متصل کرده است  و دو تمدن شرقی و غربی را  در آغوش کشیده است. با افزایش نفوذ  مردم معاصر، بازارهای سنتی به فروشگاه‌های خرید و مراکز خرید تبدیل می‌شوند که در رویکرد خود سیستماتیک تر هستند.

اهداف:

هدف این مسابقه طراحی بازاری موقتی در قلب استانبول  با هدف تکثیر فرهنگ سنتی بازار  به روشی امروزی است. طرح‌های پیشنهادی باید پاسخی معقول برای یک بازار موقتی- نیمه دائمی که در تضاد با عملکرد اصلی بازار نباشد و تبدیل به مکان حیاتی شهری در اکوسیستم غنی فرهنگی شود.

طرح‌های پیشنهادی  باید یک مفهوم آوانگارد و نوآورانه برای یک فضای بازار در قالب مدرن ایجاد کند، در حالی که منعکس کننده ماهیت شرقی بازار نیز باشد. این طرح  باید بحثی در رابطه با همبستگی جامعه و تجارت خیابانی در یک سقف ایجاد کند. این طرح  باید طرحی چند منظوره را ایجاد کند که می‌تواند بسیاری از توابع را در خود جای دهد و از فضای مطلوب استفاده کند. طرح پیشنهادی باید یک بعد جدید را به نوع شناسی  سازه موقت اضافه کند و با قرار دادن ساختار جدیدی استفاده‌های مختلف در زمان‌های مختلف با توجه به کاربری تعیین شده داشته باشد.

بازار موقت باید معیاری مهم برای محله و یک آیکون معماری باشد که مردم را جذب خود کند. بازار موقت باید تبدیل به یک نقطه مرجع قوی باشد که باعث آگاهی نسبت به حفظ سنت‌ها و تنظیم روابط انسانی شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند از 10 آبان الی 11 بهمن از طریق اینجا اقدام به ثبت‌نام کنند.مهلت ارسال آثار نیز تا 9 اسفندماه سال 97 اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، برندگان این مسابقه 8 فروردین ماه از طریق رسانه‌های بین‌المللی اعلام خواهند شد.

منبع: رستارک