سرویس معماری هنرآنلاین: مسابقه بین‌المللی یادمان احیای سوریه با هدف احیای سوریه و بازگشت خاطرات گذشته به این کشور به خصوص در شهر حلب با حضور کوروش حاجی زاده و آرش جی تهرانی در لیست داوران این رویداد برگزار می‌شود.

در فراخوان این جشنواره آمده است: جنگ، وخیم‌ترین عامل نابودی طبیعت و مصنوع بشر قلمداد می‌شود. سوریه، کشوریست با تاریخ کهن و در شرف گذراندن یک سال دیگر از دوران مقابله با خشونت. این چالش در جغرافیای سیاسی خاورمیانه، همواره بوده و باقی مانده است. نقطه عطفی در بازی قدرت بزرگ؛ اوج بی ثباتی؛ و یک تراژدی انسانی ویران کننده است. به نظر می‌آید واکنش جوامع بین‌المللی به سوریه بیشتر جذب این جنبه‌ها، به جای اولویت بندی مسائل بشری بوده است.

با توجه به شرایط فعلی، اختلاف میان نیروهای شورشی با حکومت در کنار نا آرامی‌های دیگر و درگیر شدن قدرت‌های جهانی در جنگ، رهایی و امنیت راهی به نظر دشوار در پیش است. جدای از هرج و مرج‌های پدید آمده، سوریه بیشتر از آنچه که داشته از دست داده است و این اصلی‌ترین فقدانی است که حس می‌شود. مردم این معضلات را غیرقابل حل و شرایط فعلی را بسیار به دور از هرگونه تدبیر اندیشی می‌دانند. اما چرا چنین شرایط پیچیده و متضادی پدید آمده که غیر قابل حل نشان می‌دهد؟

پایان جنگ

نقطه عطف اتفاقات اخیر در ماه مارس سال ۲۰۱۱ طی انفجاری مهیب اعتراضات مسالمت آمیز مردمی را به جنگی خونین و طوفانی از خشونت منجر کرد. البته مخالفت مردمی در سوریه قدمت بیشتر از این دارد اما این نقطه جوش حکومت سوریه در مقابل شورشیان بود. که در این شرایط بغرنج انواع جناح‌ها و گروهک‌های فرعی نیز روز به روز رشد کردند و باعث هرچه پیچیده‌تر شدن این جنگ شدند. در این میان مردم سوریه، که کمترین سهم در به وجود آمدن این التهابات را داشتند، متحمل بیشترین صدمات شدند. در آستانه هفتمین سال این نا آرامی‌ها، گزارشات نشان می‌دهد که صدمات ناشی از جنگ پدید آمده، نزدیک به چهار برابر کل درآمد ناخالص سال ۲۰۱۰ سوریه شده است. مال و جان مردم به شکل پیمایش ناپذیری از دست رفته است. میراث فرهنگی و گردشگری سوریه نیز روز به روز طی این جنگ رو به نابودی می‌رود و باعث کاهش حداقل کیفیت‌های اجتماعی و کلیدی شهرهای مهم در سوریه می‌شود.

موضوع

هزینه‌های جنگ را نمی‌توان اندازه گیری کرد اما آنچه سوریه باید بپردازد، قطعا از حد توانش بیشتر است. در این خلال، حکومت در تلاش برای کسب سرمایه است اما کشورهای ناظر بر این جنگ همچنان سرمایه‌گذاری در این شرایط را پر ریسک قلمداد می‌کنند و با محافظه بسیار وارد می‌شوند. اما حتی اگر فرض بر آن باشد که این درگیری به طور کامل حل شود، سرمایه گذاری با تمرکز بر انگیزه‌های دیپلماتیک خواهد بود و نه مشکلات. در حقیقت مردم پس از پناهندگی در اردوگاه‌ها در حال بازگشت به خانه‌های ویرانه خود هستند، اما به شرایطی باز می‌گردند که اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست و زندگی آنان مختل شده است.

تنها امید سوریه بازسازی اماکن تخریب شده است که می‌تواند منطقه را متحد کند. این مهم هزینه‌ای گزاف می‌خواهد که هیچ جناهی، امکان و همچنین توانایی تامین آن را ندارد. حتی برای رفع نابسامانی سوریه، به یک معاهده صلح نیاز خواهد بود که سطح همکاری اقتصادی بین طرفین خارجی یا داخلی و مردم را در سطح بین الملل ایجاد کند. بدون آن، سوریه از بین خواهد رفت.

 

چالش: احیای یک خاطره

چالش: اولین قدم همکاری، با ساخت یک خاطره شروع می‌شود که با یک عملکرد، و توسط ساکنین شهری که تخریب شده اما همچنان از اهمیت بسیاری در سوریه برخوردار است، شروع می‌شود.

الف. خاطره

برای پذیرش فاجعه‌ای که امروز اتفاق افتاده است و در اینجا بازسازی می‌شود.در ایجاد امید، توجه به خاطرات اهمیت به سزایی دارد. همچنین اندوه از دست دادن چیزی نیز بر خاطرات انسان تاثیر بسزایی دارد. خاطره خود انگیزه‌ای است که با کمک آن از تکرار اشتباهات جلوگیری می‌کنیم. همانطور که خشم و غضب، اعتماد، یادآوری، افتخار، پتانسیل به مردم یاد آوری می‌کند که همواره راه برگشتی وجود دارد. خاطره‌ای که ایجاد انگیزه‌ای می‌شود که از گذشته بهتر شویم. در اینجا هدف استفاده از روشی معمارانه است که باعث بر انگیختن خاطره جمعی شود. حافظه تجسمی به عنوان دری به سوی اتحاد مردم و اتصال گذشته به آینده است. همانگونه که مشخص شد خاطره، یک مفهوم چند بعدی است و تنها به غم و اندوه محدود نیست که طبعاَ نباید باشد.

ب: عملکرد: برنامه

با توجه به شرایط اقتصادی سوریه، معماری فضاهای عمومی با هدفی عملکردی، می‌تواند به نیازهای اقتصادی بسیاری پاسخ دهد. این مفهوم عملکردی می‌تواند از طریق حس تعلق به مکان و ادراک پویایی گذشته تاریخی شهر و یا اینکه از باز تعریف مفاهیم امروزی و نیاز انسان مدرن پدید آید. طبعا در این رویکرد تمرکز اصلی بر روی مردم است؛ و نه یک رویکرد و گرایش سیاسی است. این عمل، ترکیبی کیفی است از برآوردن نیازهای بستر و در عین حال ساخت معیاری برای معماری آینده شهر؛ همچنین بذر امید تازه‌ای را به سوریه می‌بخشد.

ج. شهروندان محل: حلب

حلب شهریست با قدمت چند هزار ساله و میراث فرهنگی غنی که بسیاری توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. که متاسفانه به یکی از میادین کلیدی جنگ سوریه بدل شده که باعث تخریب بسیاری از این میراث با ارزش شده است. هنگامی که مردم به شهر خود برای بازگشت به زندگی پیشین خود وارد می‌شوند، با فجایعی عظیم از تخریب و ویرانی روبرو می‌شوند. امروز آنچه که از بازارهای سرپوشیده، مساجد، محلات تاریخی که پیش از یک دهه گذشته با جوش و خروش زندگی عمومی همراه بود، جلوه بسیار ضعیفی باقیست.

به عنوان یکی از تاریخی‌ترین تمدن‌های بشری، حلب شاهد دودمان‌های پادشاهی و امپراطوری‌ها و طبعا جنگ‌های بسیاری در میان تمدن‌های مختلف بوده است. این موضوع نشان دهنده تاثیر فرامنطقه‌ای این شهر نیز بر مناطق اطراف است. با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، حلب همواره روی پای خود ایستاده و زندگی و تجارت مردم را با رونقی بیش از پیش ادامه داده است و تاریخ نشان داده که همواره هدف گردشگران و جهانگردان بوده است. با این وجود این شهر نقطه عطفی برای تصمیم گیری‌های حکومت سوریه بوده و قطعا مکان مناسبی برای آغاز صلح طلبی در سوریه خواهد بود.

د. سایت‌های مهم سوریه: سرای کبیر

سرای کبیر، آنطور که تصور می‌شود در گذشته موقعیت فرانروایی و حکومت بوده، جایگاه عظیم خود را به عنوان یک سازه حکومتی شهری تاریخی حفظ کرده است. طی جنگ‌های تاریخی چندین بار این دژ مورد تخریب قرار گرفته است. نیروهای دشمن طی عملیاتی زیرزمینی باعث انفجار بخش عظیمی از این مجموعه شدند. سایت مد نظر برای طراحی این مسابقه در کنار این مجموعه و در لبه دیوارهای این دژ عظیم تاریخی قرار گرفته است.

 

سایت

مساحت: ۱۱,۲۱۱ متر مربع مختصات جغرافیایی: ۳۶°۱۱’۵۰.۴۵”N, 37° ۹’۴۶.۳۷”E موقعیت: سایت سرای کبیر حلب، سوریه کاربری پیش از تخریب: زیرساخت‌های حکومتی بوده که قرار بر آن بود تا بازتعریفی برای هتل و اماکن اقامتی شود. تنها محدودیت در ساخت شامل دو موضوع است: ارتفاع بیش از ۴۵ متر (۵ متر کمتر از قلعه)غیرمجاز است. و از چهار طرف به عمق ۷.۵ متر عقب نشینی دارد.

شرایط کشور:

آنطور که به نظر می‌رسد جو آرامی در جنگ پیش بینی می‌شود. اما لاجرم شرایط پیچیده سیاسی همچنان حاکم است و تا حل شدن مشکلات راه بسیاری باقی است. اما آنچه مسلم است جمعیت غریب به اتفاق مردم با قاطعیت تمام با جنگ مخالفند و خواهان بازگشت به شهرهای خود هستند. و هیچ یک از مجموعه‌های درگیر در جنگ برای شرایط زندگی مردم پس از جنگ به تدبیری نرسیده‌اند.

شرایط شهر:

همانطور که مشخص است، دولت سوریه خود یکی از عوامل پدید آورنده پیچیدگی فعلی است اما از طرفی خود بر اثر صدماتی که بر بناهای تاریخی شهر حلب آمده متضرر شده است. این مکان نیاز به بازتعریف یک چارچوب برای شرایط و بستر فعلی دارد. ما از این خلا سیاسی برای باز پس‌گیری این مکان برای مردم استفاده کردیم. هرگونه هجوم بر این بنا به عنوان عملی بر خلاف حقوق بشر و امنیت و صلح محسوب می‌شود. اما شما چگونه در این شرایط بن بست گونه برنامه ریزی می‌کنید؟

شرایط سایت:

بر اثر خسارات تحمیلی توسط جنگ، این محدوده دلربایی گذشته خود را از دست داده و کاهش جذب توریست بسیاری داشته است. در این لحظه نیازهای اساسی به سوی لایه‌های زیرساخت شهر متوجه است. پس طبعا توجهی به بازتعریف سرای کبیر در این برحه زمانی مطرح نیست. اما راه حل شما برای این سایت که همچنان مستعد حملات و محاصره نیروهای مختلف است و در عین حال نماد امیدی برای مردم، چیست؟

 

ارسال مدارک:

حداکثر ۸ شیت با ابعاد ۱۸۸۰ در ۲۸۸۰ بصورت پرتره و با فرمت JPG باشد.

حداقل الزامات در ورق (برای ارسال کامل):

 سایت پلان (اجباری)

 مقاطع مهم و کلیدی (حداقل یک عدد)

 دید های سه بعدی – چهار عدد

 تصویر جلد اندازه ۲۰۰۰ × ۱۰۰۰ پیکسل یا بزرگتر در نسبت تناسب ۲: ۱.

 پلان طبقات، تصاویر، اسکیس ها (در صورت وجود) می توانند برای تکمیل مبانی پروژه به صورت تصاویر اضافه شوند.

 با استفاده از دیاگرام های انفجاری، مفهوم را قابل درک تر کنید.

 هر گونه نام یا اثری که نشان دهنده هویت صاحب اثر باشد، باعث حذف اثر از مراحل مسابقه می شود.

 شماره شیت ها در گوشه هر ورق ذکر شود.

 برای یادگیری در مورد بهترین شیوه های ارسال به اینجا مراجعه کنید به این پی دی اف. https://goo.gl/fmmcP7

 عدم رعایت موازین اخلاقی در هر گونه ایده / فرم / طرح / تصویر باعث حذف اثر از مراحل مسابقه می شود.

 

جوائز:

برنده: ۱۵۰۰ دلار

رتبه دوم: ۷۵۰ دلار

انتخاب مردمی: (در میان دانشجویان): ۵۰۰ دلار

انتخاب مردمی: (در میان حرفه ای ها): ۵۰۰ دلار

تقدیر شده اول از دانشجویان: ۲۰۰ دلار

تقدیر شده دوم از دانشجویان: ۲۰۰ دلار

تقدیر شده اول از حرفه ای ها: ۲۰۰ دلار

تقدیر شده دوم از حرفه ای ها: ۲۰۰ دلار

 

قضاوت:

ارزیابی آثار شرکت داده شده در مسابقه به قضاوت داوران مسابقه بستگی دارد و این ارزیابی کیفی بر اساس کانسپت اثر، روند طراحی، خلاقیت، عملکرد و نوآوری آثار انجام می‌شود.

معیار های مهم که در طراحی آثار مورد توجه اکید قرار می‌گیرد عبارتند از:

مبانی نظری و روایت صحیح طرح

پاسخگو به زمینه

پاسخگو به روح زمانه

پاسخگو به نیاز مردم

قابلیت اجرا و ساخت پذیری

ماندگاری

عمق آگاهی نسبت به موضوع

کیفیت ارائه

کیفیت تفکر طراحانه

 

هیئت داوران عبارتند از:

Kourosh Hajizadeh

Yousef Oqleh

Arash Tehrani

Gijo Paul George

Mohamed Al Assam

ارسال آثار:

وبسایت جهت ارسال مدارک: http://unfuse.uni.xyz

آخرین مهلت ارسال آثار: ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ – ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

آغاز رای گیری عمومی: ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ – ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

پایان رای گیری عمومی: ۲۶ مه ۲۰۱۹ – ۵ خرداد ۱۳۹۸

اعلام نتایج: ۰۵ ژوئن ۲۰۱۹ – ۱۵ خرداد ۱۳۹۸