سرویس معماری هنرآنلاین: در این نشست، منظر فرهنگی باغ‌های بومی، چالش‌ها و راهکارها توسط بتول صحراکاران و المیرا بیات به عنوان سخنران و نسیم ایرانمنش به عنوان دبیر پنل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در توضیح این نشست آمده است: باغ‌های بومی، عرصه‌های طبیعی شهرها و نمایانگر تعامل هوشمندانه انسان و محیط هستند. این باغ‌ها در شهرهای واقع در منطقه حاشیه کویر مانند شهر قزوین که واقع در کوهپایه البرز و دشت کویر است، به شکل مهار سیلاب رودخانه‌ها و استفاده از خاک رسوبی پهنه یکپارچه‌ای به گرد شهر شکل داده شده است. این باغ‌ها به عنوان عناصر طبیعی در ساختار شهرهای ایران به‌ویژه در اقلیم گرم و خشک، فرهنگ باغبانی بومی ایران را به نمایش می‌گذارند. این عرصه‌ها با مدرنیزاسیون کشاورزی ایران پس از سال ۱۳۴۲ و اصلاحات ارضی و تغییر سبک زندگی و با تضعیف ساختار درونی از یک سو و گسترش شهرها و مراکز صنعتی مورد تهدید قرار گرفته و کارایی پیشین خود را از دست داده‌اند.

باغستان سنتی شهر قزوین، تعامل خردمندانه مردم با محیط طبیعی و مدیریت هوشمندانه آب برای امرار معاش در طول تاریخ این شهر را به نمایش می‌گذارد. باغستان به روش کشت مختلط و آبیاری به شیوه غرقابی در فصل زمستان و بهار توانسته است موانع محیطی همانند سیلاب رودخانه‌های فصلی را به منابع جهت آبیاری تبدیل و با گونه‌های درختان بومی مقاوم در برابر اقلیم سخت در طول تاریخ محصولات با ارزشی همانند پسته و بادام، انگور و زردآلو تولید کند.

امروزه کم آبی رودخانه‌های فصلی، خشک‌سالی، تخریب بخش‌های وسیعی از باغستان متأثر از طرح‌های بالادست و حضور نامطلوب خدمات و تأسیسات شهری در باغستان و نیز تغییر مالکیت‌ها و وجود ورثه متعدد، تضعیف مدیریت سنتی و نظام باغبانی بومی و رهاشدگی و ناامنی از جمله چالش‌های عمده باغستان است. بی‌برنامگی و سوءمدیریت سازمان‌های مربوطه بر مشکلات باغستان سنتی افزوده است.

حفاظت از باغستان سنتی باید با شناسایی کلیه عوامل و خصیصه‌های انسانی، طبیعی و مصنوع به شکل میان مرتبط و به هم پیوسته صورت گیرد. این عوامل در شکل اولیه خود بر حیات یکدیگر تأثیرگذار بوده و به شکل مجرد پدید نیامده‌اند. بدین ترتیب برای ادامه حیات نیز باید به شکل یکپارچه همانند اعضای یک پیکره واحد مورد مطالعه و حفاظت قرار گیرند. درک جامع و مشترک از باغستان سنتی از سوی همه ذی‌نفعان، مشارکت کامل جامعه محلی، باغداران و سازمان‌های مربوطه، اختصاص منابع لازم، ظرفیت‌سازی و توصیف مسئولانه و شفاف شیوه عملکرد سیستم مدیریتی از جمله راهبردها و راهکارهای حفاظتی باغستان سنتی است.

علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پ۳۵ مراجعه کنند.