سرویس معماری هنرآنلاین: با حمایت انجمن مفاخر معماری ایران و در راستای حفظ روند توسعه معماری امروز، نشست تاریخ شفاهی دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

در این نشست جلیل اولیاء، دکترای معماری، مدرس و پژوهشگر؛ جلیل شاهی، دکترای راه و ساختمان و ریاست دانشگاه یزد از 1365-1374؛ پرویز طلایی، کارشناس ارشد معماری و شهرسازی، مدرس و پژوهشگر به عنوان اعضای پنل حضور خواهند داشت.

همچنین عمید مسعودی، دکترای معماری، طراح و مؤلف در این پنل سخنرانی خواهند کرد و علیرضا قهاری، کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی و رئیس انجمن مفاخر نیز به عنوان دبیر، پنل را هدایت خواهند کرد.

در تعریف این نشست آمده است: در خزانه فربه و پر و پیمان متدولوژی مورد استفاده در پژوهش‌های حوزه تاریخ، مردم‌شناسی و ادبیات عامیانه، مصاحبه‌های تاریخ شفاهی نیز یکی از ابزارهای عرصه تحقیقات است که اطلاعاتی درباره گذشته را از شاهدان عینی، ناظران، حاضران و بازیگران وقایع گذشته گرد می‌آورد. بدین وسیله داده‌هایی در مورد وقایع، مردم، تصمیمات و فرایندهایی که در اسناد و مدارک مکتوب پیدا نمی‌شود یا ثبت نشده‌اند، گردآوری می‌شود.

مصاحبه‌های تاریخ شفاهی اساساً متکی به خاطرات است و خاطره نیز یک ابزار ذهنی برای ضبط گذشته در ذهن و حافظه انسان‌هاست که همواره در برهه زمانی حال به دست روان انسان شکل می‌گیرد.

با تاریخ شفاهی می‌توان فهمید که ارزش‌ها و اعمال و رفتارهای امروز انسان‌ها را شکل می‌دهد و هر مصاحبه از ارزش واحدی برخوردار است که تجربه منحصر به فردی محسوب می‌شود. در واقع این نیز از جذابیت‌های تحقیقات میدانی است.

بنابراین هر چند ضرب المثل "کار نیکو کردن از پر کردن" است، کلام معتبر و متینی است با تمرین و تکرار می‌توان به تجربیات غنی‌تری در حوزه مصاحبه دست یافت.

شایان ذکر است، دانشگاه یزد، نخستین دانشگاه جامع کشور است که در سال 1366 تأسیس شده است. محمد صدوقی و سید روح الله خاتمی تلاش زیادی در پی تأسیس یک مرکز آموزش عالی در شهر یزد انجام دادند. در دی‌ماه 1365 بنا به درخواست حبیب اله بیطرف استاندار وقت، هیئتی از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به یزد اعزام شدند که پس از تأکید آن‌ هیئت بر لزوم احداث یک واحد دانشگاهی جامع و متمرکز در یزد، شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد یک مرکز دانشگاهی موافقت کرد. پس از آن دکتر جلیل شاهی مسئولیت راه‌اندازی دانشگاه یزد را بر عهده گرفت.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 2 آبان ماه از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار  مراجعه کنند.