سرویس معماری هنرآنلاین: مراسم رونمایی این دانشکده معماری و شهرسازی با شعار "زندگی یعنی امید و حرکت" برگزار می‌شود.

در گوشه‌ای از این مراسم، تاریخ دانشکده و خاطرات آن دوران از زبان دانشجویان و برخی اساتیدی که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در دانشکده حضور داشتند بیان و به تصویر کشیده می‌شود.

در این رونمایی محمدرضا حافظی، مهدی ریاضی، ابوالحسن میرعمادی، جهانگیر درویش و عباس امینی از جمله اساتید شاخصی هستند که در این مراسم سخنرانی خواهند داشت.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم علیرضا قهاری، عیسی ذکایی، اطلس سبحانی، شهرو کاشانی و پرهام ادیب پور در قالب یک پنل تخصصی سخنرانی خواهند کرد.

در توضیح این نشست آمده است: دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مؤسسات آموزشی در ایران از سابقه‌ای طولانی برخوردار هستند و جدا از سابقه فرهنگی و علمی خود، پذیرای دانشجویان و اساتیدی بودند که از بدو تأسیس تا به امروز در این مراکز مشغول به تدریس و فراگیری علم و فنون مختلف بوده و هستند.. اینان، گنجینه‌ای از اسرار و ناگفته‌های دوران حضورشان هستند که اگر به تصویر کشیده شوند، تاریخ شکل‌گیری و سیر تحول در طی دوران فعالیتشان را معرفی می‌کنند.

تاریخ شفاهی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه ملی ایران "شهید بهشتی" از جمله پروژه‌هایی به شمار می‌رود که در تلاش است با مصاحبه حضوری با اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دوره‌های مختلف به‌صورت انفرادی و گاها، گروهی و حتی در صورت امکان مصاحبه با اهالی منطقه (ساکنین و کسبه) ضمن ثبت وقایع حاصل از روند شکل‌گیری دانشکده، روابط داخلی و فعالیت‌های گروهی و نحوه ارتباط با فضای خارج از آن، شیوه تدریس و نظام آموزشی در هر دوره، عملکرد مدیریت وقت دانشکده و نیز تأثیر دانشکده بر جامعه و روابط بین این دانشکده با سایر دانشکده‌های دوران خود، بتواند تاریخ دانشکده معماری و شهرسازی را ثبت کند تا محققین و مورخین آموزشی و نیز علاقه‌مندان و فعالان حوزه معماری و شهرسازی، از این گنجینه بهره‌برداری کند.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند پنج‌شنبه 26 مهرماه از ساعت 15 الی 17 به باغ تالار فرخی یزدی واقع در باغ موزه قصر مراجعه کنند.