سرویس معماری هنرآنلاین: در تعریف این مسابقه آمده است: پیترپن نوشته جیمز بری و شازده کوچولو نوشته سنت اگزوپری دو مثال از داستان‌هایی هستند که سال‌های بسیاری از کودکی را در برمی‌گیرند. کودکی زمانی است که واقعیت و تخیل در آن مکمل هستند. این دوره یکی از زمان‌های حیاتی اثرگذار در شکل‌گیری شخصیت در بزرگسالی است. کودکی دوران جذابی برای طراحان است.

بزرگسالان معماری را بر اساس منطق عملکردی آن ارزیابی می‌کنند. برای هر فضا عملکرد و برای هر المانی هدفی در نظر گرفته شده است، اما کودکان این‌گونه فکر نمی‌کنند. برای کودکان فضا فرصت کشف کردن است. موقعیتی نامحدود برای ماجراجویی‌های غیرعادی است. هر فضایی می‌تواند به جای دیگری تبدیل شود.

بنابراین زمانی که چیزی نمی‌تواند عملکردی برای بزرگسالان داشته باشد، باز هم می‌تواند برای کودکان مناسب باشد. درست مثل یک جعبه خراب که می‌تواند برای بچه‌ها خانه، قلعه، مرکز باستان‌شناسی یا … باشد.

کارخانه قدیمی سفالگری Laveno Mombello مثل موجودی غول‌پیکر در کنار رودخانه Maggiore به خواب رفته است. این کارخانه 27,000 متر مربع است. و بزرگسالان برنامه‌ای برای بیدار کردن و راه‌اندازی آن ندارند. به همین دلیل شرکت بیمه Unipol، مالک این ساختمان، از موسسه YAC  درخواست کرده تا مسابقه معماری کارخانه کودکان را برگزار کند و با این کار یکی از چشمگیرترین معماری‌های صنعتی اروپا را به بزرگ‌ترین مهدکودک دنیا تبدیل کند زیرا افسانه‌ها می‌توانند در باقی‌مانده‌های باشکوه معماری صنعتی زندگی کنند.

Unipol  هم همین‌طور فکر می‌کند و از تمام طراحان دعوت می‌کند تا این کارخانه قدیمی سفالگری را به بزرگ‌ترین و نوآورانه‌ترین مجموعه کودکان در جهان تبدیل کنند. نسل‌های آینده در مرزهای ایتالیا، کمی دورتر از سوئیس، فرانسه و آلمان به جای یک کارخانه رها شده، سرزمینی افسانه‌ای پیدا می‌کنند. این سرزمین بازسازی و نوسازی می‌شود تا به پناهگاهی برای جامعه فردا تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، به نفر اول این مسابقه 10.000 یورو؛ رتبه دوم:4.000 یورو و رتبه سوم:2.000 یورو اهدا خواهد شد. همچنین 4 اثر تقدیر شده نیز 1.000 یورو دریافت خواهند کرد ضمن اینکه علاوه بر آن 10 اثر برتر و 30 فینالیست نیز انتخاب می‌شوند.

تمام طرح‌های پیشنهادی به مجله‌های معماری ارسال می‌شوند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شوند.

آثار شرکت‌کنندگان فینالیست در www.youngarchitectscompetitions.com منتشر خواهند شد.

علاقه‌مندان به حضور در این مسابقه می‌توانند تا 6 آبان ماه اقدام به ثبت‌نام کنند و نهایتاً تا 12دی‌ماه آثار خود را از طریق سایت اصلی مسابقه به آدرس https://www.youngarchitectscompetitions.com/competition#competition  ارسال کنند.

جلسه داوری آثار این مسابقه 17 دی برگزار می‌شود و نهایتاً نتایج آن 21 دی‌ماه اعلام خواهد شد.

منبع: رستارک