سرویس معماری هنرآنلاین، کارمل مالکی، هنرمند گرافیست و تصویرساز درباره دلیل باز ماندن از پروژه "تولد دوباره" در ایتالیا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این پروژه کاری بین‌المللی است که در آن، من به عنوان نماینده ایران انتخاب شدم.

او افزود: آکیلا یکی از شهرهای سوخته ایتالیا است که بر اثر زلزله از بین رفته است. بازسازی دوباره این شهر با تلاش مردم و تولد دوباره آن سبب شد که بر مبنای آن بنایی یادبود به جای کلیسا آن ساخته شود.

این هنرمند تصریح کرد: در این پروژه که با رویکرد تبادل هنری شکل گرفته، 8 هنرمند از 5 کشور، چین، فنلاند، ایتالیا، فرانسه و ایران پذیرفته شدند تا زیر نظر یکی از معروف‌ترین معماران در این پروژه فعالیت کنند.

مالکی درباره طرح برگزیده خود در این پروژه توضیح داد و گفت: این طرح در زمینه نقوش سنتی و اساطیری ماست که قرار است در بنایی مربوط به شهر آکیلا طراحی شود.

او درباره نحوه انتخاب نقش‌مایه‌های این طرح بیان کرد: از آنجایی که آکیلا به معنای عقاب است، من نیز از نقش عقاب که نماد پرچم ما در قدیم بوده است، استفاده کردم. نیلوفر دیگر نقشی است که من استفاده کردم زیرا این گل همیشه رو به خورشید است و نماد رشد و کمال به شمار می‌رود و به همین خاطر با معنای دوباره زنده شدن این شهر همخوانی داشت.

پروژه تولد دوباره در ایتالیا

این هنرمند ادامه داد: در بخش دیگری از این اثر، من از نگهبانان هخامنشی استفاده کردم. در بخش دیگری از این کار، شیر به عنوان نماد قدرت و اسب به عنوان سمبل شادابی و تندرستی را به تصویر کشیدم.

مالکی حضور ایران در این رویداد را اتفاقی قابل توجه خواند و اظهار کرد: من از نمادهای اساطیری ایران استفاده کردم تا نشان دهم که تمام نمادهایی که امروز در دنیا استفاده می‌شود ریشه در فرهنگ ما دارد بنابراین من از این نمادها استفاده کردم تا نشان دهم که این آثار سرچشمه از فرهنگ ما دارد.

او درباره روند اجرای این اثر توضیح داد و بیان کرد: اجرای این پروژه نزدیک به 15 روز زمان می‌برد. بسیاری از هنرمندان از این طرح استقبال کردند تا جایی که نماینده چین به من گفت: این طرح با انسان حرف می‌زند. در واقع زنده شدن این شهر و تطبیق آن با مفهوم درونی اثر برای داوران این مسابقه جذاب بود.

این هنرمند افزود: با توجه به شناختی که قبلاً از این حوزه داشتم و تحقیقی که نزدیک به چند ماه طول کشید، توانستم این اثر را ارائه کنم که به لطف خداوند با بازخورد خوبی رو به رو شد.

مالکی خاطرنشان کرد: در این اثر من سعی کردم از رنگ فیروزه‌ای که به عنوان سمبل ایران است، استفاده کنم و به نوعی المان‌ها را به گذشته پرشکوه ایران ارجاع دهم زیرا آوردن نام ایران در چنین جایگاهی برای من بسیار اهمیت داشت.

پروژه تولد دوباره در ایتالیا

او ادامه داد: من به عنوان نماینده ایران در این پروژه بین‌المللی انتخاب شدم. با توجه به داشتن دعوتنامه، اما به دلیل عدم صدور ویزا و روادید از طرف سفارت ایتالیا تا امروز نتوانستم در این رویداد جهانی حضور پیدا کنم. جای بسی تعجب دارد که سفارت ایتالیا با توجه به هویت تاریخی فرهنگی هنری که این کشور دارد. با این مساله فرهنگی هنری جهانی، اینگونه برخورد کرد. این اقدام سفارت ایتالیا حکایت از کم توجهی آنها در دیپلماسی به موضوع فرهنگ و هنر بین ملت‌هاست که پیام آور صلح و دوستی و تعالی جوامع است. متأسفانه به دلیل این شرایط موفق به حضور در افتتاحیه که 18 آگوست برابر با 27 مرداد بود، نشدم زیرا سفارت ایتالیا مرا رد کرد البته هنرمندان دیگر کشورها، پس از حضور در ایتالیا نسبت به این روند اعتراض کردند و آن را نوعی توهین به دیگر هنرمندان دانستند تا جایی که 70 هنرمند اعتراضی را بر مبنای این رفتار سفارت، امضاء کردند.

این هنرمند افزود: این رویداد تا 30 آگوست برابر با 10 شهریور ادامه دارد و من تلاش بسیاری برای حضور در این برنامه کردم اما موفق نشدم البته گفته می‌شود که من در اجرای پروژه می‌توانم حضور داشته باشم. این بنا تا سال 2019 ساخته می‌شود و احتمالاً من می‌توانم در پروسه ساخت آن حضور یابم.

خانم مالکی

مالکی درباره مشکلات اجرای این اثر توضیح داد و بیان کرد: به عنوان برنده این مسابقه جایزه را به دست آوردم و قرار است که نام من و ایران نیز در این اثر ثبت شود. متأسفانه در پروسه ساخت ماکت، به دلیل عدم حضور من مشکلات زیادی به وجود آمد، تا جایی که "شعر چو ایران مباشد، تن من مباد"، را نتوانستند اجرا کنند. بنابراین من طرح را کشیدم و برای آن‌ها ارسال کردم تا شابلون کنند.

او تصریح کرد: من از سمت مدیر موزه هنرهای معاصر نامه‌ای برای معرفی به عنوان یک هنرمند و حرکت در راستای تبادل هنری دریافت کردم که امیدوارم پروسه اخذ ویزا را تسهیل کند.