سرویس معماری هنرآنلاین، گوگل یکی از بزرگترین کمپانی‌های معماری به شمار می‌رود که در دنیای فناوری جایگاه خاصی را به دست آورده است. این کمپانی بزرگ نه تنها در فضای مجازی به دنبال نیازهای مخاطبان و پاسخگویی به آنهاست، بلکه در فضای کاری نیز چنین نگاهی را دنبال می‌کند. معماری داخلی و فضای خاص این کمپانی کاملا بیانگر توجه خاص مدیران به تاثیر معماری بر عملکرد کارمندان است.

دفاتر گوگل همیشه دارای طراحی‌های نوآورانه و خاص بوده‌اند، دفتر کار ایرلند نیز از این قاعده مستثنا نیست. بر همین مبنا همیشه امکانات رفاهی برای کارمندان، از جمله شاخصه‌های طراحی گوگل است. ایجاد فضاهایی نظیر: کافی شاپ و رستوران‌های متعدد، باشگاه ورزشی، اتاق بازی، اتاق استراحت، اتاق ماساژ و … در راستای همین نگرش است.

نمای بیرونی دفترکار گوگل

این دفاتر اکثرا به صورت باز و و گسترده با هدف ارتباط بیشتر کارکنان و همچنین به اشتراک گذاری ایده‌ها ساخته شده‌اند. فضاهایی گفتگو محور و چند نفره در این کمپانی نیز به همین منظور طراحی شده است.

طراحی دفتر کار گوگل

 در این قسمت لوگوی گوگل تبدیل به فضایی برای ملاقت شده است

با همکاری معماران،محوطه گوگل واقع در شهر دوبلین، کشور ایرلند از 2 ساختمان به 4 ساختمان افزایش یافت.3 ساختمان بازسازی شده است که شامل 14 طبقه با دکوراسیون داخلی خلاق و بسیار متفاوت است.هر طبقه به نوبه خود نشان دهنده ارزشی خاص برای شرکت گوگل است. سمبل ارزشی این مجموعه عبارت از:جستجو،برنامه ریزی،سبزوپرانرژی بودن،خلاقیت،سازماندهی،نوآوری و پلان باز است که به هر طبقه این امکان را می‌دهد تا فضایی مبتنی بر کار گروهی و همکاری ایجاد شود.

طراحی سالن استراحت گوگل

سالن استراحت جدید و فضای کار مناسب

از آنجا که انعطاف پذیری خلاقیت را افزایش می‌دهد، فضای گسترده‌ای که کارکنان می‌توانند یکدیگر را ببینند و کار کنند،مانند یک اتاق ملاقات،میز،صندلی،آشپزخانه،کافه و موزیک به همراه باشگاه و استخر برای قرارهای غیر رسمی تعیین شده است.هویت و شخصیت هر فضا،ترکیبی از متریال خاص و منحصر به فرد و پالت‌های رنگی است.

طراحی اتاق میتینگ گوگل

کابین رنگ قرمز برای جلوه دادن بیشتر فضا

در این طراحی برای بهداشت و سلامتی کارکنان، اتاق ورزش، بازی و استراحت، طرح‌هایی پیش بینی شده تا مشکل عدم تحرک را که در بسیاری از دفاتر اداری رایج است، در گوگل شاهد نباشیم. در این کمپانی برای سلامتی روحی و جلوگیری از تنش‌های کاری نیز، فضاهای بازی و استراحت در نظر گرفته شده است. انرژی زیاد، شادی منحصر به فرد و توجه به آرامش روحی و جسمی کارکنان، از جمله ویژگی‌های خاص این محیط است که در طراحی گوگل به آن توجه خاصی شده است. همچنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که گوگل به متریال  و محیط زیست نیز در بناها توجه ویژه‌ای دارد.

منبع: آرل