به گزارش هنرآنلاین، محمدجواد حق‌شناس در حاشیه بازدید از مرکز نمایش‌های آیینی صبا،با اشاره به ضرورت توجه به  نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان تهران، گفت:با توجه به ضرورت‌ها، نیازها، اولویت‌ها و همچنین ظرفیت‌ها باید سیاست‌ها و برنامه‌ها در عرصه فرهنگی و هنری بهسازی شده و به اجرا درآید.

وی با اظهار تأسف از اینکه متأسفانه  بین نیازهای شهر و منابع مالی در حال حاضر تناسبی وجود ندارد، بیان داشت: باید اقدامات ما بر اساس بودجه موجود برنامه‌ریزی شود تا ضمن تأمین رضای شهروندان؛ مشکلات نیز کاهش یافته و برطرف شود.

حق شناس با تأکید بر اینکه به دست آوردن رضایت شهروندان  مختص به ساخت‌وساز ابر پروژه‌ها نیست، افزود: امیدواریم در وهله نخست با همکاری شهرداری، مشارکت‌کنندگان و سایر مدیران شهری پروژه‌های نیمه کار هرچه سریع‌تر به اتمام برسد.

وی سینما را مدرن‌ترین الگو و بنای فرهنگی برشمرد و گفت: تمامی هنرهای هفتگانه با این هنر مرتبط است و متأسفانه این در حالی است که در برخی از مناطق تهران هنوز سینما وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه توسعه‌  همگون فرهنگی از لوازم توسعه‌ پایدار شهری محسوب می‌شود، بیان داشت:باید به نیازهای متکثر و متنوع فرهنگی شهروندان پاسخ مناسب، معقول و درخور داده شود.

حق‌شناس انواع انحرافات اجتماعی را از بحران‌های شهرنشینی معاصر دانست و گفت: باید با بهره‌گیری از امکانات فرهنگی موجود جلوی آسیب‌های فرهنگی اجتماعی گرفته شود.

وی در ادامه به ضرورت حفظ و حراست از نمادهای فرهنگی، تصریح کرد: نمادها، تجلی عینی  و فیزیکی هویت ملی‌اند؛ هر کشور دارای یک رشته نمادهای فرهنگی مخصوص به خود است که معرف آن کشور در صحنه ملی و بین‌المللی است و آن را از سایر کشورها متمایز می‌کند بنابراین باید از نمادهای فرهنگی خود مراقبت کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: افراد ملت چه در سطح ملی و چه در سطح محلی نسبت به نمادهای سرزمین خود احساس تعلق دارند  و از مطرح شدن و درخشش آن در سطح محلی، ملی و بین‌المللی احساس رضایت و خشنودی می‌کنند، بنابراین باید در راستای تعمیق و نهادینه شدن نمادها و تقویت احساس مشترک ملی  در این زمینه تلاش کنیم.

مهندس جعفر رحمانزاده ، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز در ادامه با اشاره به اینکه به برخی از پروژه‌های پیش روی این شرکت ، گفت:  مطالعه، طراحی و احداث موزه اسباب‌بازی ایرانی، مطالعه، طراحی و احداث پهنه فرهنگی رودکی، مطالعه، طراحی و اجرای گذر فرهنگی لاله‌زار، مطالعه، طراحی و احداث سینمایی، رفاهی و ورزشی مناطق، کمک به توسعه و رونق راسته کتاب‌فروشی‌ها، کمک به توسعه و رونق راسته صنایع دستی و کمک به توسعه و رونق راسته تئاتر و هنر نمایش و  کمک به توسعه و رونق راسته ساز و نوا از جمله پروژه‌های در دست اقدام به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های فرهنگی توسعه فضاهای کالبدی نیست، گفت:باید با تدابیر اتخاذ شده در راستای بهره‌برداری بهینه از فضاهای فرهنگی اقدام  کرده و بناهای فرهنگی را به چرخه اقتصاد فرهنگی بازگردانیم.

در ادامه این مراسم منصوری، قائم شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در خصوص اهداف و سیاست‌های شرکت، علی قلی زاده، معاون فنی و عمرانی در خصوص اقتصاد و زیست شبانه و احیا و شکوفایی شهر با ایجاد راسته‌های فرهنگی و همچنین مهدی رفیع زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری، گزارشی از عملکرد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی طی سال‌های گذشته توضیحاتی ارائه کردند.

گفتنی است در مجموعه نمایش صبا ٦ سالن نمایش با ظرفیت 800 نفر طراحی شده که شامل پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز، دو بلک باکس نمایش که هر کدام با ظرفیت 70 نفر و ... است.

لازم به ذکر است سالن اصلی با ظرفیت 500 نفر نخستین سالن نمایش در خاورمیانه است که دارای اکوستیک داینامیک است.

از ویژگی‌های این سالن می‌توان به متحرک بودن صحنه، ماشینری و جایگاه تماشاچیان اشاره کرد.

استفاده از تجهیزات ویژه نور و صدا منطبق بر امکانات از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. رستوران، چایخانه، پارکینگ با گنجایش 110 خودرو از دیگر امکانات این مجموعه به شمار می‌آید.