سرویس معماری هنرآنلاین، در ادامه سلسله نشست‌های انجمن مفاخر معماری، "طراحی مولد در الگوریتم معماری" برگزار می‌شود.

در توضیح این نشست آمده است: شناسایی دقیق مراحل مختلف فرآیند طراحی در یک رشته "عمل- محور" نظیر معماری، کار آسانی نیست. در این میان، مرحله یافتن ایده اصلی، طرح مایه و یا "مولد اولیه" یک اثر معماری مرحله ناشناخته‌ای است. واژه مولد اولیه در سال 1984 برای نخستین بار به ادبیات طراحی پژوهی وارد گردید. تحقیقات اولیه آشکار ساخت که معماران برای طراحی، از همان ابتدا خود را وابسته به یک ایده می‌نمایند. مطالعات بعدی نشان داد که در اغلب موارد تنها از یک مولد اولیه استفاده نمی‌شود، بلکه طراحان برای دست‌یابی به راه حل نهایی از چندین مولد اولیه بهره گرفته و در ادامه با طی مراحل مختلفی این ایده را تجزیه و تحلیل، تفسیر و پالایش می‌نمایند تا طرح نهایی حاصل آید.

طراحی زایان یا طراحی مولد یک فرایند یافتن فرم است که می‌تواند رویکرد تکاملی طبیعت را در رابطه با طراحی، تقلید کند. طراحی زایان می‌تواند با اهدافی شروع شده و سپس تعداد غیرقابل شمارشی از راه حل‌ها را برای یافتن بهترین گزینه پژوهش کند. با استفاده از محاسبات ابری، طراحی زایان می‌تواند چرخه‌ای از هزاران یا میلیون‌ها طراحی، پیکربندی آزمون و یادگرفتن از چرخه‌های قبلی را طی کند. این فرایند می‌تواند طراحان را قادر سازد تا فراتر از توانایی انسان‌ها برای ایجاد یک طراحی، گزینه‌های جدیدی را تولید کنند، تا به یک طراحی بهینه برسد.

بیشترین طراحی‌های زایان، که خروجی آن‌ها عکس‌ها، صداها، مدل‌های معمارانه، پویانمایی و غیره است بر اساس مدل‌های الگوریتمی و پارامتری است. طراحی زایان یک روش سریع برای جستجوی گزینه‌های ممکن طراحی‌ای که در حوزه‌های دیگر مثل هنر، معماری، طراحی ارتباطات و طراحی محصول استفاده می‌شود، است.

دویست و هشتاد و سومین گفتمان هنر و معماری به بررسی "طراحی مولد در الگوریتم معماری" اختصاص دارد و با نمایش فیلم همراه است، دکتر مرتضی رهبر سخن خواهند گفت.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند چهارشنبه 27 تیرماه 1397 از ساعت 15:30 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.