سرویس معماری هنرآنلاین، عبدالرضا عباس‌زاده، کارشناس نمایشگاه‌های خارجی در کانون جهانگردی از برگزاری مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری 2018 خبر داد و در این باره گفت: کانون گردشگری به عنوان نماینده میراث فرهنگی برای اجرای پاویون ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارج از کشور سعی دارد که از ظرفیت‌های داخلی در راستای طراحی غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری 2018 استفاده کند.

او افزود: در این مسابقه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد، برای تهیه و طراحی پلان و فایل‌های سه بعدی مربوط به غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری بین‌المللی که امسال در سه کشور فرانسه، اتریش و اسپانیا برگزار خواهد شد، مسابقه طراحی "معماری داخلی" غرفه ایران را برگزار کند. با توجه به اینکه نگاه مدیرعامل سازمان میراث فرهنگی کشور نیز بر استفاده از خلاقیت‌های داخلی در این عرصه تأکید دارد، ما سعی کردیم که این بار، غرفه ایران را با نگاهی سمبلیک و با استفاده از معماران و طراحان داخلی وارد نمایشگاه گردشگری سال 2018 کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، غرفه‌های نمایشگاهی به جز بحث تجاری می‌تواند از نظر سمبولیک نماینده فرهنگ، تاریخ، تکنولوژی و هویت کشور ما باشد بر همین مبنا نیز این بار فراخوانی برای طراحی غرفه ایران در این نمایشگاه بین‌المللی منتشر شد تا بر مبنای آن بتوانیم از پتانسیل نیروهای داخلی کشور بهره‌مند شویم.

عباس‌زاده درباره نحوه انتخاب آثار ارائه شده به دبیرخانه این مسابقه گفت: در دوره‌های قبل طراحی غرفه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی صرفاً نگاهی تجاری داشت به همین خاطر اغلب توسط طراحان خارجی انجام می‌شد، اما در این دوره آثار ارسالی توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار می‌گیرند و از میان آن‌ها طرح‌های برگزیده جهت اجرا در نمایشگاه‌های بین‌المللی انتخاب می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: غرفه‌های این نمایشگاه باید در سه تیپ و متراژهای ۱۵۰ مترمربع (به ابعاد ۱۰x15)،  ۲۵۰ مترمربع (به ابعاد 10 در 25) و متراژ ۵۰۰ مترمربع (به ابعاد 20 در 25) طراحی شود همچنین روش‌های ارتباط با مشتری (کانتر و یا روش ایده آل)، معرفی صنایع دستی ایران به صورت مستقل، اتاق جلسات (دو منظوره) جهت مذاکرات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پاویون اختصاصی، پذیرایی و پیش فضایی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به منظور جلب مشارکت بازدیدکنندگان (کسب اطلاعات تکمیلی از طریق برگزارکننده) از جمله ویژگی‌هایی است که طراحان باید مد نظر قرار دهند.

کارشناس نمایشگاه‌های خارجی در کانون جهانگردی درباره معیار انتخاب آثار در این مسابقه گفت: تمام سعی ما این است که تصویری با ارزش از کشورمان که جایگاه ویژه‌ای به لحاظ تاریخ، فرهنگ، اصالت و ریشه، هنر و معماری و دیگر ارزش‌های معنوی دارد به جهان ارائه دهیم. به همین خاطر خلاقیت و نگاهی نو، توانایی طرح در تحقق مطلوب فعالیت‌های "غرفه میراث فرهنگی" و تأمین نیازهای بازدید کننده به لحاظ فضای درون غرفه و  چگونگی و میزان نسبت هماهنگی طرح غرفه با ساختار اصلی نمایشگاه بین‌المللی با معیارها و استانداردهای جهانی در انتخاب آثار اولویت دارند.

عباس زاده از حضور چهره‌های شاخص معماری در هیئت داوران این مسابقه خبر داد و بیان کرد: سید محمد بهشتی، آرش مظفری، جواد میرحسینی و سامان سیار از جمله چهره‌های شاخصی عرصه معماری هستند که مسئولیت انتخاب آثار را بر عهده دارند.

او درباره جوایز نفرات برگزیده این مسابقه گفت:  رتبه نخست این مسابقه 35 میلیون تومان، رتبه دوم 20 میلیون تومان و رتبه سوم 10 میلیون تومان به همراه نشان جایزه و تقدیرنامه از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت خواهند کرد البته به نفرات چهارم و پنجم نیز نشان جایزه و تقدیر نامه سازمان میراث فرهنگی ارائه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فراخوان مسابقه از پانزدهم تیرماه اطلاع رسانی شده و تحویل مدارک روز ۲۲ مردادماه سال جاری به صورت مستقیم به محل دبیرخانه هم‌زمان با دریافت رسید خواهد بود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند مدارک خود را به دبیرخانه این مسابقه واقع در تهران، خیابان آزادی، بعد از خوش شمالی، نبش قانعی، پلاک ۲۳۱، دفتر مرکزی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، طبقه سوم، مدیریت گردشگری ارسال کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن‌های: ۶۱۹۳۴۳۳۷ و ۶۱۹۳۴۳۲۳ تماس حاصل نمایند.

شایان ذکر است، مراسم پایانی این مسابقه تا پایان مرداد ماه سال جاری در محل دبیرخانه "کانون جهانگردی و اتومبیل رانی" برگزار می‌شود و نتایج طی مراسمی اعلام خواهد شد.