سرویس معماری هنرآنلاین، کاملاً مشهود است که هتل بخش مهمی از انگیزه یک سفر و لذت بردن از فضا را شامل می‌شود به همین خاطر دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری، نگاهی متفاوت به مقوله هتل و هتل سازی دارد. بر همین اساس نیز هر روزه هتل‌هایی با معماری جذاب وارد عرصه صنعت گردشگری می‌شوند که صدالبته نوع خدمات دهی متفاوتی را نیز تجربه می‌کنند. در این میان برخی از هتل‌های ایران نگاه‌های خاصی را در معماری به نمایش گذاشته‌اند. از جمله این هتل‌ها، هتل شمشک است که با معماری خود رابطه بین طبیعت و معماری را صمیمانه‌تر می‌کند و به خوبی به محیط اطراف خود پاسخ می‌دهد، یا هتل زندیه که توسط معماران نعمت‌الله‌ی و ابداعی با هنر و معماری اصیل ایرانی در قلب شیراز طراحی و اجرا شده است. در ادامه نگاهی به این نمونه‌های جذاب خواهیم داشت.

 

هتل شمشک

معماری این هتل بر عهده استودیو ری را بوده است. این هتل توسط عباس ریاحی فرد و فریناز رضوی نیکو طراحی شده است. هدف از این پروژه نمایش ایده‌های جدیدی است که به اصلاح رابطه طبیعت و معماری بدون تقلید کورکورانه از مدل‌های بومی و یا کپی‌برداری از سبک‌های وارداتی تاریخی کمک می‌کند. مقصود این پروژه رسیدن به این است که هر محصول فرآیند طراحی معماری باید آزاد و انعطاف پذیر باشد و به محیط پیرامون پاسخ دهد. عوامل طبیعی منطقه شامل مناظر پوشیده از برف به عنوان مشخصه این منطقه و خطوط سیال کوه‌هاست که ساختمان را در برگرفته‌اند. در فرآیند طراحی ما همچنین از ایگلو ها که پناهگاه‌های ساکنان بومی قطب شمال است نیز الهام گرفته‌ایم. اما در اینجا به جای بلوک‌های یخ، لایه‌های توپوگرافی به صورت افقی بر روی یکدیگر قرار گرفته تا یک فرم گنبدی را ایجاد کند. پس از آن یک طرح استعاری ترکیبی که فرم‌های طبیعی و مصنوع بشر را به کار .برده منبع الهام برای رسیدن به فرم نهایی بوده است.

هتل شمشک

 

هتل زندیه

هتل زندیه شیراز توسط مهندس نعمت اللهی،مهندس ابداعی طراحی و اجرا شده است. هتل زندیه، به عنوان یک هتل اصیل ایرانی در قلب شهر شیراز، پایتخت تمدن ایران زمین و در حریم مجموعه ارزشمند زندیه بنا گردیده است. این هتل با نمایی منحصر به فرد ساخته شده است که با الهام از هنر معماری اصیل شهر شیراز فضاهای چشم نواز همراه با آرامش برای میهمانان خود فراهم می‌سازد.

هتل های معروف ایران

 

هتل فرشته پاسارگاد

هتل فرشته پاسارگاد از جمله معدود نمونه‌هایی است در ایران که توسط معمار معروف زاها حدید طراحی شده است.

این هتل یک مجتمع چند منظوره در منطقه الهیه در شمال تهران است. طرح اولیه این پروژه توسط زاها حدید، معمار مشهور معاصر تهیه شده و طراحی آن مبتنی بر رعایت کلیه استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی است. این بنا در زمینی به مساحت ۴۵۷۴ متر دارای زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰۰۰ متر مربع، با ارتفاع ۲۳۰ متر و در ۵۴ طبقه شامل ۹ طبقه پارکینگ، ۷ طبقه تجاری – اداری و فروشگاه‌های صنایع دستی و سالن‌های کنفرانس، ۳ طبقه تأسیسات، ۴ طبقه مراکز تفریحی و رستوران، ۱ طبقه لابی مجلل و ۳۰ طبقه هتل است. این پروژه در سال ۱۳۹۱ شروع به کار نموده و تخمین زده می‌شود در سال ۱۳۹۷ پایان پذیرد.

هتل فرشته

 

هتل بزرگ داریوش

هتل بزرگ داریوش از جمله جذابیت‌های جزیره کیش است. این هتل زیبا که بخش‌هایی از آن با الهام از تخت جمشید اجرا شده، توسط شرکت طرح و آفرینش و خانم شیوا آقا بابایی طراحی و اجرا شده است.

هتل بزرگ پنج ستاره داریوش با سرمایه گذاری حسین ثابت و الهام از معماری باستانی تخت جمشید در زمینى به وسعت ۱۲۱۳۳۰ متر مربع در شمال شرق جزیره زیباى کیش نزدیک به ساحل شرقی ساخته شده، این هتل یادآور معماری خاص و بی‌بدیل ایران باستان بوده با فضای مجذوب کننده و غرور آفرین دوران پادشاهی هخامنشی است. هتل دارای فضاهای گردشی، ورزشی و مدرن بی‌نظیری ست که چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند، چشم انداز هتل داریوش به آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس خاطره‌ای به یادماندنی را در ذهن شما بر جای خواهد گذاشت.

هتل های معروف ایران

 

هتل باغ مشیر الممالک

هتل باغ مشیر الممالک توسط میرزافتح الله خان مشیرالممالک ساخته شد. هتل ۴ ستاره باغ مشیر الممالک در حاشیه بافت قدیم و در محدوده شمال غربی شهر تاریخی یزد شکل گرفته است. این باغ اواخر سال ۱۳۷۹ توسط یک شرکت خصوصی (شرکت مشیر یزد) خریداری گردید و با کمک سازمان میراث فرهنگی شهر یزد با ایجاد تغییراتی در ساختمان بنا و کاربری از فضاهای این مجموعه تبدیل به هتل شد. هتل باغ مشیر الممالک به وسعت ۱۳۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین هتل باغ ایرانی با تجهیزات سنتی و در عین حال مجهز به امکانات رفاهی مدرن مورد بهره برداری قرار گرفت. این هتل باغ در یکی از خیابان‌های ورودی شهر قرار گرفته و از طریق خیابان‌های اطراف به راحتی به کلیه نقاط شهر دسترسی دارد. محوطه زیبای باغ، فواره‌ها و نهر آب جاری و معماری اصیل ایرانی، این هتل باغ را به یکی از جاذبه‌های توریستی یزد تبدیل نموده است. این هتل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هتل های معروف ایران

هتل عباسی

مهمانسرای عباسی یا هتل شاه عباس یکی از هتل‌های بزرگ ایران و شهر اصفهان است که به دلیل معماری آن، که از معماری دوران صفوی الگو گرفته است، و نیز واقع شدن آن در میان بافت تاریخی اصفهان دارای اهمیت فراوان است.

هتل های معروف ایران