سرویس معماری هنرآنلاین، مجله ویلا با هدف احیا و بازگرداندن سلامت به یک روستای زلزله زده از طریق ساخت خانه‌ای برای یک معلم، کارگاه معماری کرمانشاه را برگزار می‌کند.

در توضیحات این کارگاه آمده است: زلزله اخیر در کرمانشاه با حدود ۶۳۰ قربانی، ۸۰۰۰ زخمی و ۷۰۰۰ بی‌خانمان، یکی از مخرب‌ترین فجایع اخیر در ایران بوده که سبب ایجاد مشکلات عدیده روحی و روانی برای زلزله‌زدگان شده است. با گذشت چند ماه از حادثه، زلزله با به خطر انداختن سرپناه، زندگی، معیشت و سلامت، مانع دستیابی زلزله زدگان به حقوق اساسی انسانی‌شان می‌گردد. از سوی دیگر با افزودن بر درد دیرپای از دست دادن عزیزان، نداشتن کنترل بر وضعیت خویش مهم‌ترین اثر روانی زلزله بر بازماندگان آن است که آن‌ها را در مواجهه با ناملایمات زندگی مجبور به انفعال کرده است.

قربانیان این حادثه هر روز با بی عدالتی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه رو هستند، که در نتیجه عدم توجه و حمایت مالی و اجرایی از جانب دستگاه‌های دولتی بر آن‌ها تحمیل شده است. این در حالی است که ابزارهای سنتی اجتماعی خود برای حل مسائل حال حاضر را از دست داده‌اند. آن‌ها مزایای حمایت‌های اجتماعی‌ای را از دست داده‌اند که نتیجه طبیعی مجاورت سکونتگاه‌هایشان بوده است. به عبارت دیگر، زلزله با از بین بردن سرپناه‌ها، ساختار اجتماعی‌ای را ویران کرده که به واسطه آن مردمی که متعلق به مکانی مشخص هستند بر پایه سنت دیرینه همسایگی یکدیگر را برای حل مشکلات مشترک یاری می‌کرده‌اند.

محیط مصنوع که از دست رفتن آن دغدغه اصلی زلزله‌زدگان است ظرفیت و فرصت‌هایی در خود دارد که ملزومات بازسازی اجتماعی و روانی اجتماعات کوچک و بزرگ را فراهم می‌کند. اگرچه این امر تنها زمانی محقق می‌شود که مردم در بازسازی و احیای شهر و خانه خود مشارکت پیدا کنند و سرعت بازسازی با مردم هماهنگ گردد. راه حل ایجاد جامعه‌ای جدید در کرمانشاه استفاده از بتن‌های پیش ساخته و یا متریال های غیر قابل یافت نیست بلکه استفاده از پتانسیل‌های بومی موجود همانند متریال بومی، تکنیک‌های ساخت بومی و تکنولوژی بومی در دسترس است تا مردم بتوانند خودشان با مشارکت، سرعت و عملکرد بیشتر و بهتر در ساخت و ساز، زخم‌هایی که این زلزله بر روح و جانشان نهاده است را درمان کنند.

هدف اصلی این کارگاه احیا و بازگرداندن سلامت به یک جامعه روستایی زلزله زده از طریق تشویق مشارکت اجتماعی در ساخت خانه‌ای مدولار، قابل بازیافت، بهینه و بومی برای یک معلم در کرمانشاه است.

بر اساس این گزارش،  هدف این کارگاه طراحی و ساخت خانه‌ای بهینه، مدولار، بومی، اقتصادی، قابل بازیافت با استفاده از متریال و تکنولوژی محلی برای یک معلم در کرمانشاه است.

در این کارگاه ملاحظاتی چون: توجه به شرایط اقلیمی،  مقرون به صرفه بودن و قابلیت استفاده ( برای مثال چندکاربردی بودن فضاهای پروژه مانند آشپزخانه، راهروها، نشیمن و…)،  فرهنگ و محیط بومی،  آسایش بصری،  سازگاری و ادغام با جامعه محلی، امنیت و آسایش ساکنین، استراتژی‌های معماری پایدار (برای مثال تهویه طبیعی، نور طبیعی و …) و  سلامت (سلامت جسمی و روحی) مد نظر است.

تمامی آثار در نسخه چاپی مجله ویلا و رسانه‌های اجتماعی دیگر انتشار پیدا خواهند کرد و همه شرکت کنندگان گواهینامه امضا شده توسط معماران، مشاوران و منتقدان کارگاه را دریافت خواهند کرد.

ظرفیت ثبت نام نهایی کارگاه محدود است و پذیرفته شدگان در کارگاه از میان متقاضیان و رزومه‌های ارسال شده به ایمیل کارگاه در چارچوب زمانی اعلام شده و با توجه توانایی‌های طراحی، انگیزه، روحیه کارگروهی و هماهنگی با گروه اجرایی کارگاه انتخاب خواهند شد.

دکتر رعنا سقازاده؛ کارشناسی ارشد معماری، دکترا، عضو انجمن معماران آمریکا، عضو LEED، استادیار و مدیر آزمایشگاه طراحی سلامت در دانشکده طراحی و تحلیل محیطی دانشگاه کرنل مشاور این کارگاه خواهد بود.

همچنین کامران حیرتی و  فیروز فیروز نیز به عنوان اعضای پنل در این کارگاه حضور دارند.

ثبت نام و شرکت در کارگاه به صورت رایگان است و علاقه‌مندان به حضور در این کارگاه می‌توانند تا 15 خرداد ماه اقدام به ارسال رزومه خود از طریق ایمیل Workshop@VillaMagazine.ir کنند. رزومه شرکت کنندگان تا 20 خرداد ماه بررسی و شرکت کنندگان 27 خرداد ماه به کارگاه معرفی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، کارگاه"خانه‌ای برای یک معلم در کرمانشاه" از یکم لغایت 15 تیرماه طی 4 جلسه 4 ساعته برگزار می‌شود.