سرویس معماری هنرآنلاین: نگاه هنرمندان عموماً به سوی ثبت عناصری سوق می‌یابد که بتواند جوهره و ذات موضوع مورد نظر را نشان دهد. هنرمند به دنبال نشان دادن دریافتی عمیق و واقعی از سوژه هنری است، وانگهی غالباً یا به ثبت موبه‌مو و کاملاً واقعی از اثر نمی‌پردازد - جز در سبک‌هایی که اساساً با این دید به سوژه هنری می‌پردازند - یا بخشی از واقعیت سوژه را انتخاب کرده و دست به ترسیم واقعی آن می‌زند که معرف واقعی همه سوژه باشد. نقاشی و از میان تکنیک‌های مختلف آن، "آبرنگ و آب‌مرکب" نوعی از نگاه اول را از نقاش به نمایش می‌گذارد. این تکنیک به دلیل نوع ابزار، رنگ و شیوه رنگ‌گذاری بیشتر امکان این را به هنرمند می‌دهد که با گزینش اجزا و عناصری منتخب از سوژه یا برداشتی ویژه و گاه متفاوت از عین واقعیت، ارائه بیان یا احساسی خاص از سوژه را برای نقاش میسر سازد.

"منظر"، امروزه دیسیپلینی نو در نگاه به محیط است. در علم منظر هر محیط عناصری ویژه دارد. عناصری که حقیقت و جوهره فضا و محیط را بیان می‌کند. این عناصر در دیسیپلین منظر، "عناصر منظرین" خوانده می‌شوند و مجموعه این عناصر در کنار یکدیگر، "منظرِ" یک سوژه را به نمایش می‌گذارد. منظر فرهنگی، منظر تاریخی، منظر شهری و ... هر یک حاوی عناصر منظرین فرهنگ، تاریخ، شهر و ... است؛ که بدان‌ها شناخته و متمایز می‌شود. اگر نوع نگاه هنرمند را به هر سوژه هنری، نگاهی گزینش‌گر و از زاویه‌ای خاص برای بیان ذات و جوهره موضوع بیابیم، می‌توان این نگاه را نگاهی منظرین و اثر هنری را منظر سوژه دانست.

نمایشگاه حاضر، مجموعه‌ای از نقاشی‌های آبرنگ و آب‌مرکب مهگل احمری، ریحانه حجتی، سحر حمیدی، الهام خدادادی، افسر رخی، علیرضا رهبر، سمیرا عابدی، مونا عزیز و نیوشا قاسم است که به سراغ سوژه‌هایی از شهر و فضاهای ایرانی رفته‌اند. در منطق علم منظر محصول این نگاه را می‌توان "منظر ایرانی" نامید که با تکنیک آبرنگ و آب‌مرکب بیشتر و زیباتر از ویژگی‌های نگاه منظرین برخوردار است.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند 5 تا 9 خرداد 1397 از ساعت 9 الی 12 و 14 الی 18 به گالری نظرگاه واقع در خیابان آزادی، خیابان دکتر قریب، شماره ۲۳ مراجعه کنند.

افتتاحیه این نمایشگاه شنبه 5 خرداد از ساعت 16 تا 19 برگزار می‌شود. در حاشیه این نمایشگاه میزگردی با حضور احمدعلی فرزین، شهره جوادی، علی‌اکبر نصرآبادی و پدیده عادلوند نیز برگزار می‌شود.