به گزارش هنرآنلاین، هم‌زمان با سالروز بزرگداشت مقام فردوسی پنل تخصصی نقد کتاب"معماری و شهرسازی ایران به روایت شاهنامه فردوسی" نوشته حسین سلطان زاده دکتری معماری مدرس،پژوهشگر عصردوشنبه 24 اردیبهشت ماه باحضور مهندس سید علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، محمدحسن خوشنویس رییس انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی، بهارمختاریان دانش آموخته ایران شناسی و اسطوره شناسی، مدرس دانشگاه اصفهان، پژوهشگرحوزه هنر،ادبیات، فلسفه وتاریخ، ناصر تکمیل همایون استاد دانشگاه عضوپژوهشکده علوم انسانی، نویسنده، پژوهشگر در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.       

در این نشست، محمدحسن خوشنویس شهرشوش را دارای 15 لایه تمدنی دانست و شاهنامه را با60 هزار سندحقوقی و تاریخی ایران عنوان کرد. جلد کتاب معماری و شهرسازی ایران براساس مستندات تخت جمشید است.

خوشنویس در ادامه افزود: تاریخ، اسناد، فرهنگ، هنر، علم وهویت های قومی ازگذشته باید به آینده پرتاب شود،سعدی، حافظ، مولوی ، فردوسی همانا نشانه‌های هویت وتمدن ایرانی هستند.  کار حوزه تاریخ و ادبیات بازآفرینی و بیان نو و مجدد تاریخ است و نبود نوآوری وخلاقیت و بیان مجدد تاریخ و داشته های فرهنگی هنری ما ضعف بزرگی است.

حسین سلطانزاده یکی از مشکلات هویتی و کسالت در بین افراد جامعه را افزایش اطلاعات و عدم شناخت فرهنگی کهن دانست و درادامه برنامه اظهار داشت: برای شناخت معماری ایران تنها شناخت عناصر، فرم‌ها، مصالح ساخت وساز و ساختمان‌ها کافی نیست ؛ آنچه مهم است مفاهیم معماری است .

مولف کتاب معماری و شهرسازی به روایت شاهنامه گفت:  پادشاهان قدیم اکثرا بعد از میدان‌ها سکونتگاه و فضاهای مهم اداری را بنا می‌کردند.

وی نکاتی را درباره ارتباط نقش جهان، تخت جمشید، کاخ آپادانا، 72 عدد نمادین و مقدس، ایوان‌های شرقی وغربی و مراسم خاص که در آنجا برگزار می‌شوده، بیرون زدگی و حجاری‌های تخت جمشید، محل رژه‌های بزرگ 10 تا100 هزارنفری کاخ آپادانا، نماد شیر و گاو، ارتفاع 20 متری آپادانا، تخت جمشید وایوان کّسری متذکر شد.

سلطانزاده دوره سامانیان را دوره رونق فرهنگ کهن ایرانی دانست و به طرح‌های چهار ایوانی دوره غزنوی، کاخ عالی قاپو، ایوان مدائن، تخت مرمر ، میدان ارگ تهران ، کاخ گلستان، جایگاه تشریفات و مراسم از شاه نشین تا سطوح پایین تر درکاخ چهل ستون به روایت شاهنامه فردوسی که نگاه عمیق اجتماعی نیز داشته است  اشاره کرد.

علیرضا قهاری بابیان اینکه شاهنامه آغاز معماری و شهرسازی را به شکل هنر و فن هندسی به دوره جمشید شاه نسبت داده است به پاس بزرگداشت سالروز حکیم  به شاهنامه خوانی پرداخت .

ناصر تکمیل همایون گفت: در خصوص "کتاب معماری و شهرسازی به روایت شاهنامه" گفت: در این کتاب واژه‌هایی که هنوز زنده‌اند و به کار می‌روند  بسیار است . وی به طبقه بندی و جدول بندی واژه ها را به صورت مجزا برپایه زیست محیطی، زیست انسانی، مراتب اقتصادی، ادوات جنگی، بناها، اماکن تفریحی را برای کاربرد بهینه کتاب مطرح کرد .

بهار مختاریان خاطر نشان کرد: اساسا شاهنامه را باید قائم به ذات خود در تاریخ به عنوان یک اثر مهم بدانیم که هزاران سابقه پشت خود دارد . زبان فارسی یا فرهنگ ایرانی در دل یک فرهنگ بزرگتری قرار دارد که به هندو و ایرانی و در فرهنگ بزرگتر هند و اروپایی قرار می‌گیرد که هم سخت و هم دستاوردهای علمی بسیار داشتند.

این پژوهشگر اسطوره شناسی در ادامه افزود: در رویارویی با متون مقدس هندی وقتی متنی را می‌خوانیم که واژه‌های پدر، مادر در آن دیده می‌شود با دو فرض روبه رو هستیم یکی این که واژه‌ها را از ما گرفتند یا یک زبان گمشده‌ای پشت این زبان است. فرانسوی‌ها معمولا به روش قیاسی برپایه فرض  به تحقیق می‌پردازند ؛ ابتدا یک موضوع یا مهم را فرض قرار می‌دهند بعد به کندو کار و جستجو و الویت بندی می‌پردازند. با تحقیقات دانشمندان امروزی روی متون باقی مانده از فرهنگ‌های هند، آناتولی، تازی، اروپایی ،آسیایی، هندو و ژرمنی به این نتیجه رسیدند که اگر زبان مشترکی هست پس فرهنگ مشترکی نیز باید وجود داشته باشد.

مختاریان  با بیان نظر مارکس مولر زبان شناس که می‌گوید:"در مورد شباهت های معنایی فرهنگ هند و اروپایی عارضه ناتوانی انسان در شناخت و نام گذاری پدیده‌ها عینی است." تاکید کرد: در بین دیکشنری‌های جهان دیکشنری هند و ایرانی نیز به چشم می‌خورد. همه زبان‌ها دستور زبان دارند ، از قرن بیستم در زبان شناسی زبان را یک پدیده تاریخی دانستندکه تمام داده‌های نوشتاری از فرهنگ مفروض را جزء به جزء، سبک به سبک مطالعه و مقایسه می‌کنند و شباهت‌ها و قضاوت‌ها در آن بررسی می‌شود و اقوام هند و اروپایی در فرم، وزن، سبک قابل مقایسه هستند و شباهت‌های زیادی بین آنها دیده می‌شود. وی شاهنامه فردوسی را در پاسداشت زبان فارسی بسیار ارزشمند برشمرد.

"معماری و شهرسازی ایران به روایت شاهنامه فردوسی»" اثر دکتر حسین سلطان زاده کتابی است مشتمل بر 4 فصل و 5 پیوست که توسط انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی در 1000 نسخه به چاپ رسیده است.

نمایشگاه کتاب با موضوع معماری در حاشیه این برنامه برای بازید عموم برپا شده بود. تقدیم لوح و جوایز ی به رسم یاد بود به استادان حاضر بخش پایانی این برنامه بود.