به گزارش هنرآنلاین، فریبا کرمانی، از اعضای شورای علمی همایش "سلطان محمد معمار یزدی" ویژگی شاخص معمارانه آثار سلطان محمد را در درست و کامل بودن آن دانست و گفت: درست و کامل بودن هم از نظر معماری و هم در تزیینات در آثار سلطان محمد دیده می‌شود. او با استفاده از ایجاز و تمثیل، با معناترین فرم‌ها و شکل‌ها در بنا و تزیینات آن را به کار برده است و تمام فضاها روح خاص خود را دارد. همچنین مردم‌وار بودن و داشتن تناسبات انسانی از نوآوری‌ها‌ی وی در کار است.

دبیر گروه احیاء حمام‌های تاریخی درباره تأثیر طراحی این مجموعه در شهرسازی کرمان در حوزه صفوی گفت: طراحی و ایجاد مجموعه در دوره خود بسیار نوگرایانه بوده است و سبب ایجاد تغییرات ساختاری در استخوان‌بندی اصلی شهر گردیده است که به سبب داشتن زیرساخت مناسب و هماهنگی با شرایط بومی، اقلیمی در عمل بسیار موفق بوده و به قول مرحوم استاد باستانی پاریزی شهر ضعفا را تبدیل به دهکده اغنیا نموده است.

این استاد دانشگاه در انتها با اشاره به کمرنگ بودن نام معمارانی چون سلطان محمد در تاریخ معماری توضیح داد: در تاریخ معماری گذشته ما، اصل معماری بوده و نه معمار؛ به همین دلیل تعداد بسیار کمی از معماران هستند که امضایشان پای کار است و یقیناً از معماران متبحر زمان خود بوده‌اند. و شاید این مطلب را بتوان از نقاط ضعف تاریخ معماری ایران دانست که بجای نام معماران نام پادشاهان هر زمان بر دوره خاص معماری مانده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در همایش "سلطان محمد معمار یزدی" می‌توانند روز دوشنبه 24 اردیبهشت، ساعت 14 به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552، طبقه سوم، سالن همایش‌های فرهنگستان هنر مراجعه کنند.