سرویس معماری هنرآنلاین، با حضور چهره‌های برجسته معماری و شهرسازی، شب گذشته برندگان جایزه میرمیران در سالن شهناز خانه هنرمندان اعلام شد.

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان بر ارزش والای هنر معماری تأکید کرد و در این باره گفت: از آنجایی که پدر مرحومم معمار بوده، همواره با اشتیاق به این مراسم آمده‌ام و یاد و خاطره استاد میرمیران عزیز را گرامی می‌داریم.

او با اشاره به اهمیت حضور انجمن‌های هنری در خانه هنرمندان بیان کرد: برای ما جای خوشحالی و خوشنودی است که ظرفیت‌ها و امکانات خانه هنرمندان به 12 انجمن اصلی شامل: گرافیک، عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، تئاتر و ... تعلق دارد و در کنار این‌ها دو گروه از انجمن‌های فرعی نیز چون عکاسان خبری و معماران حضور دارند.

مدیرعامل خانه هنرمندان تصریح کرد: هنر معماری در ایران قدمت و پیشینه‌ای بزرگ دارد و این جای خوشنودی است که انجمن معماران در سال گذشته توانسته بیش از 32 نشست پژوهشی فیلم معماری را با نقد و تحلیل به اجرا بگذارد.

رجبی معمار درباره راه‌اندازی خانه هنرمندان 2 گفت: در چند سال گذشته تلاش زیادی انجام شده و مصوباتی نیز وجود دارد که انشاالله با همت شورای شهر تهران و معاونت هنری شهرداری بتوانیم خانه هنرمندان 2 را که خانه‌ای متعلق به استاد بزرگ معماری، حسین لرزاده است، به صاحبان آن یعنی جامعه معماری و هنرمندان بازگردانیم. امیدواریم که سال 97 این نوید خوش را به جامعه معماری بتوانیم بدهیم.

اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقه معماری میرمیران در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان

در ادامه پیام دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار و جایزه میرمیران، قرائت شد.

دکتر تورج فرهادی، قائم مقام شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر اهمیت جایزه میرمیران تاکید کرد و گفت: امیدوارم کارهای خوب و خلاقانه‌ای که شادروان میرمیران زمینه اجرای آن را ایجاد کردند، گسترش یابد و این جایزه سبب شود که همفکری و رشد بیشتری را در این عرصه شاهد باشیم.

فرهادی با اشاره به صحبت‌های رجبی معمار درباره افتتاح خانه هنرمندان 2 اظهار کرد: مصوبات شورا در زمینه این خانه وجود دارد اما یک سری مشکلات در زمینه آزادسازی مالکیت آن وجود دارد که ما سخت پیگیر رفع آن هستیم.

در ادامه فرهادی به قرائت پیام سمیع الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران پرداخت.

ایرج اعتصام، مدیرعامل بنیاد میرمیران نیز در ادامه این برنامه درباره شکل‌گیری این جایزه توضیح داد و گفت: جایزه میرمیران در سال 1385 و با پیشنهاد فعالان و علاقه‌مندان به عرصه معماری شکل گرفت. بر مبنای این برنامه، قرار شد که جایزه‌ای برای معماران در نظر گرفته شود تا علاوه بر ایجاد انگیزه باعث ایجاد خلاقیت بیشتر در عرصه پروژه‌ها و برنامه‌های معماری شود.

او با اشاره به موضوعات متعدد این جایزه طی دوره‌های مختلف اظهار کرد: ما در دوره‌های مختلف سعی داشتیم که ارتباط معماری با عناصر مختلف را مد نظر قرار دهیم به همین خاطر در طی این دوازده دوره موضوعاتی چون: معماری و آب، معماری و سینما، معماری سبز، معماری از زمین تا آسمان، معماری پاسخگو، معمار نور و سایه و ... مد نظر قرار گرفت.

اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقه معماری میرمیران در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان

مدیرعامل بنیاد میرمیران افزود: هم اکنون پس از گذشت 12 دوره از این مسابقه، کتابی مربوط به 10 دوره از آثار این دوره در دست چاپ است که به زودی آماده ارائه به علاقه‌مندان می‌شود.

در ادامه این برنامه فرهاد احمدی، معمار مطرح معاصر به سخنرانی پرداخت و گفت: مباحث مسابقات میرمیران همواره دیده‌های کیفی را نظیر موضوع نور دنبال کرده است البته باید این روند را بتوان بر اساس آثار برگزیده این برنامه مورد بررسی قرار داد.

او در ادامه به توضیح مباحثی در راستای معماری کاربردی و ارتباط آن با دنیای مدرن امروز پرداخت.

در ادامه این مراسم طرح مشترک، مربوط به مهندس فریبا بیگدلی، فاطمه ساعی دهقان، و میترا هادی پور و طرح مشترک محسن دهقان و صادق بهدانی به عنوان رتبه اول انتخاب شدند و جایزه نقدی 100 میلیون ریالی بین این دو طرح تقسیم شد.

رتبه دوم این جایزه نیز به طرح مشترک، مهراز فراهانی، زهرا دیندار و وحید آریان تعلق گرفت که جایزه 50 میلیون ریالی از طرف بنیاد میرمیران بین این دو برنده تقسیم شد.

اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقه معماری میرمیران در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان

طرح مشترک شهاب احمدی، ایمان هدایتی، مائده مساح، نیلوفر محمدزاده، الهه صادقی و طرح محمد پاسبان به عنوان برندگان رتبه سوم این جایزه اعلام شدند و مبلغ 30 میلیون ریالی این جایزه به طور مشترک بین دو طرح تقسیم شد.

در پایان این مراسم، طرح‌های منتخب  جایزه میرمیران با اهدای لوح تقدیر از سوی بنیاد میرمیران انتخاب شدند.

بر اساس رأی هیئت داوران، مقام نخست در این بخش به طرح مشترک سید محمد حسینی غفاری، علی اکبر نجم آبادی، محمد بهبهانی، حمیده استرابی آشتیانی و فاطمه بایندر تعلق یافت.

مقام دوم در بخش طرح‌های منتخب به خانم اسماء باقری تعلق گرفت. مقام سوم در این بخش به اثر مشترک خانم آذین بهرام پوری، سجاد جهانشاهی، حامد نوروزی و مجتبی ضیایی تعلق یافت.

اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقه معماری میرمیران در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان

مرسده عینی، احمد صفار، محمد خدابنده لو و مژده نصرتی به ترتیب مقام‌های چهارم تا هفتم را در این بخش به دست آوردند.

همچنین مقام هشتم این بخش به طرح مشترک امیررضا رخشانی و اشکان اکبری اهدا شد.

ستاره سادات شعبانی و سعید فروغی منش نیز به ترتیب برندگان مقام نهم و دهم در این بخش شدند.

شایان ذکر است، بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده یازدهمین دوره جایزه معماری میرمیران به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.