سرویس معماری هنرآنلاین، شهریار خانی‌زاد، دبیر جایزه‌ ساختمان سال ایران برگزاری جوایز حوزه معماری را در روند این هنر مؤثر خواند و در این باره گفت: اگر مسابقات به خوبی و اصولی تعریف شود می‌تواند در این عرصه تأثیرگذار و جریان‌ساز باشد اما اگر صرفاً به دنبال جنبه تبلیغی و درآمد زایی باشد نه تنها فایده‌ای در بر ندارد بلکه باعث ضربه زدن به این عرصه می‌شود بنابراین لازم است که در این حوزه دغدغه‌مند حاضر باشیم.

او درباره معیارهای جایزه ساختمان سال و تعیین آن‌ها توضیح داد: ما معیارهایی تعریف می‌کنیم که بالاتر از استاندارد معماری ایران هستند و فکر می‌کنیم این رویه صحیح، آموزنده و جریان‌ساز است! ممکن است تعداد آثاری که دارای معیارهای این مسابقه باشند اندک باشند اما در مسابقه‌ سال قبل ما نیز خواهران حریری را داشتیم که داوران ما را شگفت‌زده کردند. کار این عزیزان از نظر احترام به انسان و کاربر و فضای بی‌نظیری که خلق شده بود، واقعاً فوق‌العاده بود و این نشان می‌دهد که ما نمونه‌های موفقی نیز در این عرصه با معیارهای سطح جهانی در کشور داریم که باید شناسایی و دیده شوند.

مدیرعامل  مؤسسه‌ هنر معماری ادامه داد: پروژه‌های خوبی در ایران داریم البته به شرط اینکه صرفاً کارفرما نظرات خود را تحمیل نکند و معمار نیز تنها به دنبال یک اثر تبلیغاتی برای خودنمایی و مطرح شدن در نشریات نباشد. ما پیوسته سپهر معماری ایران را رصد می‌کنیم و از نزدیک جلساتی با اقشار مختلف معماران برگزار می‌کنیم و امروز به این قطعیت رسیده‌ایم که معمار باید ابعاد مختلفی را در طراحی و اجرای اثر  مد نظر قرار دهد و البته ایمان داریم با تمام بحث‌هایی که می‌شود، کارهای خوبی در ایران انجام می‌شود. البته برخی از پروژه‌ها ناشناس هستند زیرا معماران این کارها به دنبال رسانه‌ای و دیده شدن نیستند این نیز خسرانی است که به دلیل عدم وجود آداب کار حرفه‌ای بین برخی معماران با برخی دیگر از رسانه‌ها شکل گرفته است.

خانی‌زاد، در پاسخ به این سوال که چقدر ساختمان‌های ایران توانسته‌اند با هنر بومی ایران، ارتباط برقرار کنند، گفت: برخی از کارها از نظر زمینه و مفهوم بسیار خوب عمل کرده‌اند اما در برخی نقاط مانند تهران شاید چندان نتوان بر این عناصر تأکید کرد. البته با  توجه به فضاهای موجود و زمین‌ها این امکان کمتر است زیرا معمولاً فضاها محدود است اما در اطراف تهران این امکان وجود دارد. امروز ما در لواسان و کردان می‌بینیم که معماران ایرانی چه اندیشه‌هایی را به نمایش می‌گذراند و این تحسین برانگیز است.

او تصریح کرد: البته منظور من این نیست که صرفاً فضای بزرگ برای تاکید بر هنر بومی مد نظر است اما به طور کلی زمینه‌گرایی در تهران سخت شده است. البته ما نمونه‌های فوق‌العاده‌ای در تاریخ معماری معاصر ایران در همین شهر تهران داریم که هنوز قابل تحسین هستند.

مدیر عامل  مؤسسه‌ هنر معماری بیان کرد: هنر ارزشمند و روح‌بخش است اما در معماری صرفاً تأکید بر هنر محض درست نیست. یک معمار باید کاری خلق کند که کاربر نیز بتواند با آن ارتباط برقرار کند و نگاه صرفاً هنری مناسب نیست. اعتقاد راسخ دارم باید پروژه برای کاربر و جامعه مفید واقع شود و یک بنا در نهایت نیاز جامعه انسانی خواهد بود. افرادی همیشه هستند از کارفرما تا کاربر که از آن بهره‌مند‌ می‌شوند بنابراین باید بر کاربردهای معماری نیز در کنار هنر تأکید داشت. 

خانی زاد در خاتمه تأکید کرد: تاریخ معماری را که بخوانید به اهمیت و اساسی بودن دغدغه‌ ما و همکارانم واقف خواهید شد. وارطان هوانسیان که یکی از بنیانگذاران معماری مدرن در ایران بود که در یادداشتی که در نخستین شماره‌ نشریه‌ هنر و معماری در سال 1348 نوشته بود یادآوری کرده: "معماری باید با زبان بی‌زبانی خود از زندگی و جامعه خود سخن بگوید!" ما تعجب می‌کنیم که برخی تفسیر دلخواه خودشان از معماری غرب را ارائه می‌دهند زیرا حتی رم کولهاوس در نامه‌ای به پسر خود نوشته است: "هر معماری دو تصویر دارد. نخست تصویری است که خالق آن از آن در ذهن خود می‌سازد و دیگری تصویری که کاربران بنا در آن می‌سازند و قطعاً دومی به واقعیت معماری و آن بنا نزدیکتر است."

شایان ذکر است، برندگان دومین دوره جایزه ساختمان سال، اردیبهشت ماه سال 97 اعلام می‌شوند.