سرویس تجسمی هنرآنلاین، کیانوش معتقدی، پژوهشگر هنرهای اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه عکس تاریخی "دروازه‌های طهران قدیم" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه حاصل 2 سال پژوهش من بر روی دروازه‌های تهران قدیم و عکس‌های دوران قاجار از این بخش است.

او درباره پیشینه این عکس‌ها توضیح داد: زمانی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، 5 دروازه داشت و پس از بیستمین سال حکومت ناصرالدین‌شاه تصمیمی مبنی بر گسترش شهر گرفته شد، دروازههای قدیم تخریب و بر همین مبنا نیز 12 دروازه جدید به شهر افزوده شد.

این پژوهشگر تصریح کرد: بر همین اساس در سال 1284 قمری برای هر ضلع تهران 3 دروازه نصب شد که علاوه بر کارکرد نظامی و حفاظت از شهر، در رفت و آمد بازرگانان و مردم عادی نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و پس از مدتی به سمبل‌های شهر تهران تبدیل شد به نحوی که مسافران در نخستین تصور از پایتخت این دروازه‌ها را به خاطر می‌آوردند.

کیانوش معتقدی

معتقدی ادامه داد: دروازه‌های تهران از این جهت حائز اهمیت هستند که نماد معماری و هویت این شهر به شمار می‌روند زیرا در معماری این بخش‌ها کاشی کاری‌های زیبایی به کار رفته است و ساختار جذابی را در بدنه این دروازه‌ها شاهد هستیم.

او افزود: در دوران قاجار تهران علاوه بر دروازه‌های اطراف شهر که به آن اشاره کردم، دروازه‌های داخلی نیز داشته است و شهروندان در بخش‌هایی نظیر میدان توپخانه، کاخ گلستان و ... شاهد این دروازه‌های بوده‌اند.

این پژوهشگر حوزه هنرهای اسلامی درباره نحوه جمع‌آوری آثار این نمایشگاه گفت: از مجموع دروازه‌های تهران، یک سری عکس وجود دارد که توسط عکاسان داخلی چون عبداللهخان قاجار و آقا رضا در کنار عکاسان خارجی چون لوئیجی مونتابونه، آنتوان سورگین گرفته شده است.

کیانوش معتقدی

معتقدی ادامه داد: در این نمایشگاه بالغ بر 35 عکس در ابعاد 30 در 40 موجود است که برای جمع آوری آن‌ها به کلکسیون کاخ گلستان، موسسه مطالعات تاریخ معاصر و موسسه اسمیت سونیون آمریکا مراجعه کرده‌ام.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر آثار به نمایش گذاشته شده، کتابی نیز با عنوان "دروازه‌های طهران قدیم" نوشته‌ام که توسط نشر پیکره به چاپ رسیده و در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه عکس تاریخی "دروازه‌های طهران قدیم" در موزه عکسخانه شهر برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۷به عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند.

گفتنی است، ساعات بازدید عکسخانه، شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ است. همچنین این موزه در روزهای پنج‌شنبه نیز از ساعت ۹ الی ۱۳ در خدمت علاقه‌مندان است.