سرویس معماری هنرآنلاین: " رم کولهاس" معمار شناخته‌شده هلندی تصاویری از پروژه بازسازی گالری ترتیاکوف در مسکو را منتشر کرده است.

این طرح بازسازی ایجاد یک هویت بصری جدید برای این موزه قرن نوزدهمی را دنبال می‌کند.  گالری ترتیاکوف بزرگ‌ترین ساختمانی در روسیه است که تا کنون به یک موزه اختصاص داده شده است.

طرح استودیو OMA  به رهبری کولهاس این موزه را در بخش‌های گنجینه هنری، مرکز آموزش، و همایش‌ها سازماندهی خواهد کرد.

رم کولهاس در این ارتباط می‌گوید: "پیشنهاد ما بازنگری در ترتیاکوف جدید با تمرکز بر بهبود زیرساخت‌های فضایی است، ما همچنین تفکیک میان موزه و سکونتگاه ترتیاکوف را از میان بر خواهیم داشت  تا موجودیتی واحد برای فعالیت این هنرمند در شکل دادن به این موزه را ارائه دهیم."

"پاول ترتیاکوف" از سال  ۱۸۵۶ میلادی گردآوری تابلوهای نگارگران روس را آغاز کرد. این کار او به پدید آمدن گنجینهٔ هنرهای ملی انجامید. طی نزدیک به یکصدوپنجاه سالی که از بنیاد این موزه می‌گذرد، بیش از ۱۳۰ هزار تابلوی نقاشی، پیکر و شمایل کار نقاشان نامی و هنرمند روس در سده‌های یازده تا ۲۰ در آن گرد آمده است.

تابلوهای گنجینه هنری ترتیاکوف نه تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می‌توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده‌های گذشته آشنا شد.

کارهای نقاشانی مانند "ونتسیانف"، "تراپینین"، "فدوتف" و بسیاری آثار دیگر که در این گنجینه وجود دارد از بهترین آثار هنر واقع‌گرایانه جهان به شمار می‌روند. آثار با عظمت "رپین"، "آیوازوفسکی" و "شیشکین" نیز از جمله ذخایر این موزه است.

باز طراحی گالری ترتیاکوف سومین پروژه فرهنگی رم کولهاس در روسیه محسوب می‌شود.او پیش از این  طراحی برای موزه ارمیتاژ در سنت پترزبورگ و موزه هنرهای معاصر مسکو را در این کشور به سرانجام رسانده است.

Rem Koolhaas to Lead OMA's Transformation of the New Tretyakov Gallery in Moscow,© OMA

Rem Koolhaas to Lead OMA's Transformation of the New Tretyakov Gallery in Moscow,© OMA

منبع: آرک دیلی