سرویس معماری هنرآنلاین: "خانه فرهنگ رایزن" پروژه ای از گروه معماری و شهرسازی سروستان که رتبه اول دهمین جایزه معماری داخلی در بخش بازسازی و مرمت را کسب کرده  طراحی و اجرای معماری، معماری داخلی، استحکام بخشی و محوطه سازی بنایی قدیمی با قدمت 80 سال در منطقه نیاوران تهران را شامل می‌شود. 

دستیابی به تلفیق فضای فرهنگی با رویکرد ایجاد فضای سبز در کنار ارائه محصولات هنری و موسیقی، استفاده از مصالح ساده و آشنا در کنار طراحی سیستم‌های تاسیساتی نوین فرآیند چند سویه ای بوده که در این پروژه مورد نظر قرار گرفته است.

سازمان فضایی در این طرح بر اساس سلسله مراتب عملکردی و توجه به هویت بخشی هر گوشه از بنا شکل گرفته است.  فضای ورودی به مثابه کوچه فرعی با طراحی کفسازی خاص، سقف نیمه بسته، ایجاد ورودی زاویه دار به کافه گلخانه، محل مکث و تجمع در پرده اول ورود مهمانان در تلفیق با فضای سبز در کنار آب نما و شفافیت جداره الحاقی کتابفروشی، انگیزه ای برای ادامه مسیر تا حیاط مکث دوم (میدانچه) شکل گرفته است. حیاط دوم مکانی برای گفتگو، مکث، برپایی برنامه‌های خاص و انتخاب مسیر طراحی شده و از وجود تک درخت افرای قدیمی در مرکزیت این حیاط، برای ایجاد نقطه گرهی خاص استفاده شد. دسترسی به مجموعه از این حیاط مربع به سمت سرسرای ورودی و گالری چند منظوره به طور مجزا طراحی شده که سیرکولاسیون گردش داخلی مجموعه را میسر می‌کند.

انتخاب مکان پلکان، ابعاد فضای مقابل ورودی فضای صنایع دستی و راهروی رسیدن به رستوران بام، با ایده حرکت و مکث آزادانه و بوجود آمدن محورهای دید جذاب در طرح پیش بینی شده و سقف‌ها و جداره‌ها بر این اساس تنظیم شده‌اند. 

همچنین تلفیق برنامه فیزیکی با الگوی معماری بنای اولیه، استفاده از مصالح آشنا و موجود در منطقه، استفاده دکوراتیو از دیوارهای آجری اولیه و حفظ تزیینات خانه قدیمی شامل گچبری، شیشه‌های رنگی و درهای قدیمی در این پروژه بازآفرینی مورد توجه قرار گرفته‌اند.