سرویس معماری هنرآنلاین: معماری پایدار مفهومی است که به صورت روزافزون در پروژه‌های معماران پیشرو جهان متجلی می‌شود و با توجه به اقتضائات جغرافیائی و اقلیمی امروز جهان، این رویکرد به طرز فزاینده‌ای در حال گسترش است.

از تازه‌ترین نمونه‌های معماری پایدار دو پروژه از دو استودیو شناخته شده بین‌المللی است که ابعاد تازه‌ای به طراحی فضاهای عمومی بخشیده است.

استودیو  معماری " اسنوهتا" طرح جدید هتل دوار خود با رویکردهای پایدار را در نروژ ارائه کرده است. هتلی که بر پایه کانسپت های ارگانیک با طبیعت پیوند خورده و فرم آن بر اساس رویکردهای پایدار انتخاب شده است. این ساختمان در قطب شمال بر روی لبه یخچال‌های قطبی واقع شده و با توجه به استانداردهای اقامتگاهی پیشرفته و توسعه یافته ای طراحی شده است.

بنیانگذار استودیو  معماری " اسنوهتا" در خصوص این پروژه می‌گوید:ساخت یک هتل گردشگری در چنین محیطی با حفظ ارزش‌های زیست محیطی گیاهی و جانوری می‌تواند بالاترین امتیاز پروژه باشد. برای همه ما اهمیت داشت که ساختمانی طراحی کنیم که با حفظ المان‌های معمارانه، کمترین اثر مصنوعی را در یکی از زیباترین نقاط شمالی زمین به وجود آورد.

طراحی پل 80 متری

طراحی پل دوبل شانگهای از استودیو " ام.وی.آر. دی. وی" در نزدیکی شهر تاریخی "جو جیائو" قرار گرفته و متشکل از فضاهایی جهت گردهمایی و همینطور دید به مناظر اطراف است. طرح این استودیو در مسابقه مربوط به طراحی این پل به عنوان طرح برتر شناخته شده و در سال 2019 طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، تکمیل خواهد شد.

این پل در مجاورت یک منطقه مسکونی نوساز و نزدیک به مسیر تردد تاریخی پل "فنگ شنگ" که از سال 1571، از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود قرار گرفته است. در طراحی این پل سعی شده است از پالت رنگی و متریالی که در محدوده اطراف آن وجود دارد، استفاده شود. رنگ سقف‌های طوسی رنگ خانه‌ها، در آسفالت طوسی پل استفاده شده است در حالیکه دیوارهای سفید خانه‌های اطراف در کنار سازه شاخص سفید رنگ پل، نمایان تر می‌شوند.

"ون چن شای"، یکی از اعضای استودیو " ام.وی.آر. دی. وی"در باره این پروژه می‌گوید: "ساختار این پل در جهت عمودی، حس سبکی و لطافت را به تصویر می‌کشد و هدف ما تأمین یک منحنی کم ارتفاع مطبوع برفراز رودخانه بوده است که به علاوه با منظر اطراف تلفیق شود. علاوه بر تلفیق شدن، هدف ما این بوده است که پلی خلق کنیم که عموم مردم را به زندگی بر روی خود و پیرامون خود دعوت کند و اینکه بعلاوه برای همه مردم قابل دسترس باشد ،چه آن‌ها که روی پاهای خود حرکت می‌کنند و چه آن‌ها که از ویلچر استفاده می‌کنند."

منبع: آرک دیلی/ دیزاین بوم