سرویس معماری هنرآنلاین: ساختمان گالری آبان، بنایی قدیمی با کاربری مسکونی است که در عفیف‌آباد یکی از خیابان اصلی و تجاری شهر شیراز واقع شده است. توزیع کاربری‌ها در طبقه همکف شامل ایجاد فضای نمایش آثار هنری (گالری) و کتابخانه و کافی‌شاپ است و طبقه دوم به فضای آموزشی و مدیریتی اختصاص یافته است. طراحان این پروژه آرا و آرش علی آبادی هستند.

گالری‌های هنری اغلب بستری برای نمایش آثار هنری هستند و به همین دلیل غالباً  فضاهایی خنثی را شامل می‌شوند که هر فعالیت، ایده و یا اثری را در خود جای دهند. به همین اعتبار هویت گالری آبان در بدنه شهری نیز با هدف به وجود آوردن چنین فرمی یعنی تبدیل یک ساختمان به یک هویت خنثی در نمای شهری شکل گرفت.

نمای قبلی ساختمان، نمایی التقاطی از هندسه قوس‌های جناقی با آجر و سرامیک در ترکیب با ساختاری از معماری مدرن سال‌های دهه ۶۰ شمسی است و یکی از راه‌های ایجاد پوسته‌ای جدید و پوشاندن نمای قدیم در راستای ایجاد هویتی جدید بود. استفاده از پارچه و قابلیت‌های انعطاف‌پذیر هندسی آن باعث شکل‌دهی سیال در گشودگی‌های پوسته شد. به این ترتیب در قسمت‌هایی از پوسته نما که نیاز به ورود و بازشو بود پارچه توسط فلز زنگ‌زده دریده شد تا گونه‌ای از تضاد و تقابل میان دو متریال نرم و خشن را به وجود آورد.

نمای دیوار ورودی سمت خیابان گالری آبان در هماهنگی با پوسته‌ پارچه‌ای شکل گرفته و محوطه گالری با فضایی برای نشستن و هدایت عابرین به کافه و گالری طراحی‌شده که با دو ورودی مجزا و ساخته‌شده از فلز زنگ‌زده ایجادشده است.

در طبقه همکف گالری آبان، کتابخانه و کافی‌شاپ مجموعه واقع‌شده است. در معماری این فضاها سعی بر این بوده تا علاوه بر حفظ استقلال خود، به‌گونه‌ای درهم‌تنیدگی داشته باشند که مخاطب‌ بتواند از هر فضا به داخل فضای دیگر سرک بکشد. همچنین با حفظ استقلال در ساماندهی این فضاها، در کافی‌شاپ، روش متداول استفاده از گچ برگ را تغییر داده و با عمودی نگاه‌داشتن گچ برگ از قابلیت انعطاف‌پذیری آن مانند  یک برگ کاغذ برای ایجاد فرمی سیال و منعطف هم در پلان و هم در مقطع استفاده شده است.