سرویس معماری هنرآنلاین: " آصف خان" هنرمند هندی تبار بریتانیایی پاویونی ویژه المپیک زمستانی 2018 سئول طراحی کرده است. این پاویون که "تاریک‌ترین ساختمان روی زمین" نام دارد با ساختاری چندلایه در نمای بیرونی قادر است تا 99 درصد از نور محیط را جذب کند و به این ترتیب جلوه ای فریبنده پیش روی مخاطب بگذارد.

این پاویون که از دیدگاه ناظر بیرونی مسطح به نظر می‌رسد، اما ساختار منحنی دارد. ویژگی بصری این سازه القای فضایی آسمانی است که در تیرگی شب انبوه ستاره بر زمینه آن می‌درخشند. این ستاره‌ها در عین حال نمادی از ورزشکاران شرکت کننده در این رویداد ورزشی بزرگ هم هست.  

بر خلاف این نمای بیرونی تاریک، بازیدکنندگان در فضای داخلی این پاویون با فضای کاملاً متفاوت پر نور و خیره کننده روبه رو می‌شوند و به این ترتیب طیف‌های کاملی از نور و تاریکی را تجربه می‌کنند. برای متناسب بودن با المپیک زمستانی، طراح پاویون رطوبت و کوران هوا را در فضای داخلی این سازه بازسازی کرده‌اند.

آصف خان در زمینه معماری، طراحی صنعتی و مبلمان فعالیت می‌کند. از آثار برجسته او می‌توان به طرح پیشنهادی او برای موزه گوگنهایم هلسینکی و طرحی برای برند مشهور "سواروسکی"  در هفته طراحی میامی اشاره کرد.

asif khan winter olympics

 

Asif Khan reveals super-dark Vantablack pavilion for Winter Olympics 2018

منبع: دیزاین بوم