سرویس معماری هنرآنلاین: پیش طرح‌های حاصل یک دوره 8 ساله همکاری بین استودیو" Snähetta" و "بی‌یارنه ملگارد" هنرمند نروژی در اسلو، نروژ، منتشر شده است.

این پروژه یک استودیو و نمایشگاه منحصربفرد و طرحی شگفت انگیز و بلندپروازانه است که با هدف ایجاد یادبودی برای " ادوارد مونک" شناخته شده ترین هنرمند نقاش نروژ طراحی شده است.  

طراحی و ایده پردازی این پروژه از سال 2011 آغاز شده و "بی‌یارنه ملگارد" ملک شخصی خود در حومه اسلو را که در نزدیکی خانه " ادوارد مونک" قرار دارد، به این منظور اختصاص داده است.

از اوایل دهۀ ۱۹۸۰ بار دیگر آثار هنرمندانی که مدرنیسم نیمۀ اول قرن بیستم آن‌‌ها را به حاشیه رانده بود، در کانون توجه نهادهای فرهنگی و هنری جهان قرار گرفتند. به شکلی گسترده و بی‌‌سابقه به هنرمندانی همچون مودیلیانی، ویار، بُنار و جمعی از امپرسیونیست‌‌ها که نیم قرن مورد بی‌‌مهری منتقدان و نویسندگان و به طور کلی مدرنیسم قرار گرفته بودند پرداخته شد و با برپایی نمایشگاه‌‌هایی از مجموعه آثار آن‌‌ها از هنرشان تجلیل شد.

یکی از این هنرمندان ادوارد مونک، نقاش نروژی بود که امروزه از شهرتی بسیار زیادی برخوردار است. آکادمی سلطنتی نروژ در سال ۱۹۹۳، از او به عنوان یکی از بزرگ‌‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم یاد کرد.

این هنرمند بزرگ شرایط روحی ویژه‌ای داشت؛ آمیزه‌‌ای از مالیخولیا، اندوه و تاریکی به اندازۀ طول شب‌‌های زمستان قطبی، عناصری که در نقاشی‌هایی که مونک هم مشاهده می‌شود.

مونک افزون بر نقاشی از فوت و فن چاپگری هم آگاهی داشت. تمام امکانات چاپگری را آزمود و بیش از ۷۰۰ اثر چاپی به روش لیتوگرافی، اچینگ، گراورسازی و کلیشۀ چوبی تهیه کرد.

منبع: آرک دیلی