سرویس معماری هنرآنلاین: باستان‌شناسان مصری موفق به کشف مقبره‌ای باستانی با نقاشی‌‌های دیواری منحصربه‌فرد شدند. این مقبره که در گورستان غربی مجموعه اهرام جیزه قرار دارد، آرامگاه یک زن کاهن به نام "حتبت" بوده است. به گفته خالد العنانی، وزیر آثار باستانی مصر، در گورستانی که این مقبره در آن کشف شده، شخصیت‌های بلندپایه دوران پنجمین خاندان فراعنه مصر باستان (۲۴۹۴ تا ۲۳۴۵ پیش از میلاد مسیح) به خاک سپرده شده‌اند.

ورودی مقبره به دالانی به شکل "ال" (L) ختم می‌شود و سبک ساخت، تزیینات و نقاشی‌های دیواری همگی نشانه‌های بارز دوران باستانی یاد شده را دارند. نقاشی‌های دیوار حتبت را در حال شکار و ماهیگیری یا دریافت هدیه از فرزندانش نشان می‌دهند.

باستان‌شناسان با بررسی نوشته‌هایی که روی یک حوضچه‌ حک شده بودند، توانسته‌اند انتساب آرامگاه به این کاهن زن عالی‌رتبه را کشف کنند.

حتبت به عنوان یک کاهن به "حتحور"، الهه باروری، موسیقی و رقص خدمت می‌کرده است. سلسله پنجم فراعنه به عنوان دورانی پررونق و پرشکوه دانسته می‌شود. این دوران عصر طلایی ساخت هرم بود که به دستور فراعنه تعدادی معبد و کاخ بنا شدند.

عملیات کاوش این مقبره در ماه اکتبر سال گذشته آغاز شد. به گفته سرپرست تیم کاوشگر، باستان‌شناسان پس از حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مربع خاکبرداری موفق به کشف این آرامگاه شدند. مصطفی وزیری در یک نشست خبری گفت که احتمال می‌رود حتبت صاحب یک مقبره دیگر در "شهر مردگان"، گورستانی در غرب جیزه باشد.

وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرده، عملیات کاوش در این مقبره در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت. مقامات مصری امیدوارند این کشف جدید باستانی بتوانند اندکی باعث رونق صنعت گردشگری کشور شود.

منبع: دویچه وله