سرویس معماری هنرآنلاین: جایزه طلای "ریبا استرلینگ" 2018  طی مراسمی به " نِیو براون" هنرمند فقید اهدا شد. این  معمار برجسته مدرنیست و طراح نوآور در زمینه مسکن اجتماعی، چند روز پیش در روز 9 ژانویه 2018 میلادی در 88 سالگی و به دنبال بیماری سرطان چشم از جهان فروبست.

براون در سال 1929 در نیویورک متولد شد و به ویژه با طرح‌های مسکن پس از جنگ در لندن شهرت پیدا کرد. این طراح به خاطر تلاش‌های پیشگامانه و دغدغه مندی اش در زمینه رفاه اجتماعی، در ماه ژوئیه سال گذشته، به عنوان برنده مدال طلای موسسه سلطنتی معماران انگلستان معرفی شده بود.

"بن دربی شایر" در مراسم اهدای این جایزه از یک عمر فعالیت این طراح برجسته مدرنیست قدردانی کرد و گفت:"جامعه  معماری شخصیتی بزرگ را از دست داده است.  او به ما نشان داد که چگونگی زیستن ما در شهرها تا چه اندازه حساسیت دارد و تلاش معماران در ایجاد رضایت جوامع از موقعیت‌های زیستی‌شان نقش افرینی کند."

او در همین زمینه افزود: سهم براون در معماری جهان هرگز فراموش نخواهد شد. چشم اندازها و آرمان‌های او در نسل‌های معماری حیات دارند و جاری هستند. او حقیقتاً برای نسل‌های بعد از خودش او الهام بخش بوده است."

این مراسم با حضور نزدیک به هزار و سیصد فعال عرصه معماری در سالن تئاترسلطنتی "هکین" در شرق لندن برگزار شد.

مدال طلای ریبا هر ساله به  فرد یا گروهی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تأثیر قابل توجهی بر پیشرفت معماری داشته‌اند، تعلق می‌گیرد.

به زعم برگزارکنندگان این رویداد، "مجتمع پانصد دستگاه " که در دهه 1970 میلادی به سفارش توسط شورای شهر لندن طراحی و ساخته شده، یکی از مهم‌ترین عوامل اهدای این نشان به براون است.  "مجتمع پانصد دستگاه "یکی از شناخته شده‌ترین پروژه‌های براون است که رویکرد اجتماع محور او را در معماری به وضوح نشان می‌دهد. این مجموعه در خوانش براون، "قطعه ای از شهر" است که شامل مغازه‌ها، کارگاه‌ها، مراکز اجتماعی، مراکز ویژه و کودکان، مراقبت از خانه برای جوانان با مشکلات یادگیری و یک پارک عمومی است.

 این نشان که قرار بوده در سال 2018 به این هنرمند اهدا شودبه دلیل شرایط جسمی و کهولت سن او اخیراً در اختیار براون قرار گرفته است.

نموداری که در ادامه می‌بینید به نقاط عطف فعالیت‌های این هنرمند در عرصه معماری اشاره دارد.

منبع: آرک دیلی