سرویس معماری هنرآنلاین: در یک دهه ای که از احداث ایستگاه‌های قطار اینسبروک اتریش توسط زاها حدید می‌گذرد بیش از 4 و نیم میلیون گردشگر از آن دیدن کرده‌اند.

استودیو زاها حدید در سال 2005 در رقابتی که برای طراحی این مجموعه برگزار شده بود برنده شد و عملیات ساخت و ساز این پروژه در سال 2008 به اتمام رسید. پروژه اینسبروک در همین سال جایزه ریبا استرلینگ را برای حدید به ارمغان آورد.

طراحی این ایستگاه یک مداخله جسورانه در میان مناظر کوهستانی اینسبروک اتریش بود. بسیاری فکر می‌کردند این طرح یک معماری نامتجانس با فضا و محیط این ایستگاه است اما با پایان طرح مشخص شد که بسیار زیباتر از چیزی است که تصور می‌شد.

بر اساس گفته‌های طراحان شرکت زاها حدید، در طراحی این پروژه از زبان معماری که به‌عنوان "پوسته و سایه" شناخته می‌شود استفاده شده و از یخ‌های طبیعی الهام گرفته شده بود. وزن سبک سازه‌های آلی سقف که به جای بتن به کار گرفته شد اجازه طراحی اشکال و خطوط نرم و انعطاف پذیر را به طراحان داد و منظره مصنوعی زیبایی که گویی در حال جنبش و گردش است برای مسافران به‌وجود آورد.

زاها حدید در مورد این طرح گفته بود: " ما پدیده‌های طبیعی مثل یخچال‌ها و حرکت یخ‌رودها را مورد مطالعه قرار دادیم، چرا که می‌خواستیم هرکدام از ایستگاه‌ها زبان سیال خاص خودشان و سیالت مخصوص یخچال‌های طبیعی را داشته باشد؛ درست مثل طوفانی یخ‌زده در کوهپایه‌ها."

اینسبروک دهمین سال احداث این پروژه را با برگزاری تورهای معماری که تا 6 آوریل 2018 هر سه شنبه در ساعت 10:30 صبح به زبان انگلیسی و هر جمعه در ساعت 4 بعد از ظهر به زبان آلمانی برگزار می‌شود جشن می‌گیرد.

گفتنی است؛ اینسبروک به‌عنوان یک مرکز ورزش‌های زمستانی در دنیا شهرت دارد. این شهر در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۶ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود.

Zaha Hadid Architects' Hungerburgbahn Celebrates its 10 Year Anniversary,Courtesy of Zaha Hadid Architects

منبع: آرک دیلی