سرویس معماری هنرآنلاین: "ساختمانی که هرگز نمی‌میرد" اولین پروژه زاها حدید معمارشناخته شده عراقی بریتانیایی در دوبی است که عملیات ساخت و ساز آن به دلیل درگذشت نابه هنگام او و پیچیده بودن عملیات با کندی همراه شد.

حالا " آلدو آموره تی" هنرمند عکاس ایتالیایی  تصاویر جدیدی از این پروژه را منتشر کرده که گواه پیشرفت‌های جدید در ساخت و ساز این پروژه است.

این پروژه از مجموعه هتل‌های بین المللی " ME " است و مدیران این مجموعه تصمیم دارند این ساختمان را که حالا آیکون معماری زاها حدید در دوبی به حساب می‌آید، به عنوان یادواره دائمی این هنرمند معرفی کنند.

پیش‌بینی می‌شود عملیات تکمیل ساخت و ساز این بنا تا پایان سال 2018 میلادی پایان یابد.

با درگذشت غیرمنتظره زاها حدید تعداد قابل توجهی از طرح‌های این معمار پرکار ناکام ماند.  یکی از مهم‌ترین طرح‌های تحقق نیافته حدید برجی با عملکرد چند منظوره و انعطاف پذیر است که می‌توان از آن به عنوان بارزترین نمونه توسعه نیافته پروژه‌های او نام برد.

همچنین صدها طرح دیگر، شامل موضوعات مختلف و گسترده ای از جمله پلان، ویلا، استادیوم، و فضاهای فرهنگی با درگذشت این هنرمند ناکام مان.  طرح گسترش فرودگاه هیترو لندن، موزه هنر قرن 20 برلین، همچنین مرکز موسیقی و رقص لاهه از دیگر طرح‌های اجرا نشده زاها حدید است.

the opus zaha hadid

منبع: دیزاین‌بوم