به گزارش هنرآنلاین، دومین سمپوزیوم معماری پویا از 5 الی 7 اردیبهشت ماه سال آینده با رویکرد فرم، رنگ طلیعه درخشندگی در معماری ،شهر زنده بازتعریف امروزما از معماری شهری و مدرسه کوچک اما پایدار در پژوهشگاه نیرو تهران برگزار می‌شود.

در دومین سمپوزیوم ، 3 کارگاه معماری، شامل کارگاه طراحی سازه‌های پارامتریک، کارگاه انرژی‌های تجدید پذیر و کارگاه معماری پایدار برای علاقه مندان در نظر گرفته شده است. همچنین غرفه‌های موجود در نمایشگاه در فضایی بالغ بر 1300 متر برای ارائه محصوات ساختمانی پیش بینی شده که شرکت‌ها می‌توانند از امکانات چند رسانه ای متفاوتی در سمپوزیوم دوم معماری پویا بهره مند شوند.

ایجاد مدرسه ای برای کودکان کار

در ابتدای مراسم رونمایی از پوستر سمپوزیوم دوم معماری پویا، پویا میزانی برگزار کننده ضمن بیان این نکته که ترمه رسانه با سابقه 9 ساله در زمینه ارائه محصولات ساختمانی در نظر دارد با برگزاری همایش‌های ملی در سطح بین المللی و دعوت از معماران و متخصصان جهانی نمایشگاه و معرفی متریال های روز و متناسب کشورمان به معماری آشفته موجود و بازار معماری کمک کند، گفت: در اولین سمپوزیوم معماری افتخار داشتیم تا از دکتر آرمین محسن دانشگر رئیس دانشگاه وبستر وین دعوت کنیم.

او ادامه داد: همچنین توانستیم از درآمدهای حاصل از اولین سمپوزیوم معماری پویا، مدرسه ای را برای کودکان کار درراستای کاهش آسیب‌های اجتماعی راه اندازی و بعلاوه به جامعه یاوری و موسسه خیریه ایلیا کمک کنیم.

جامعه امروز از نداشتن اندیشه معماری رنج می‌برد

نیما کیوانی معمار و نامزد دریافت جایزه معمار سال2017 در ادامه با بیان اینکه امروز در معماری بیش از هرچیز نیازمند اندیشه هستیم گفت: آنچه در آموزش معماری با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم بحث فرم گرایی در معماری بدون در نظر گرفتن اندیشه ای معمارانه است. جامعه امروز معماری ما از نداشتن اندیشه معماری رنج می‌برد.

او ادامه داد: فرم بیان فیزیکی معمار برای ارائه فضا معماری است اما آیا هر فرمی معماری است؟ متاسفانه امروز شاهد این هستیم که 90 درصد فرم‌ها در خوشبینانه ترین حالت تنها ساختمان است و فرم معماری نیست.

کیوانی ادامه داد: در ایجاد یک فرم باید در معنا که تولید فضاست ببینیم ، چه اتمسفری ایجاد می‌شود. در واقع قرارگیری افراد در فضا و دریافت اتمسفرحاکم بر آن در نگاه روانشناختی برخورد افراد با جامعه را می‌سازد در واقع در ابعاد کلان معماری نقش موثری در روحیه و رفتار انسان در یک جامعه دارد.

این معمار با اشاره به اینکه ما در معماری فراموش کردیم که برای انسان‌ها فضایی را خلق می‌کنیم و روحیه آن‌ها را باید در اولویت قرار دهیم گفت: بعد اجتماعی معماری می‌گوید در شهرهای سنتی معماری دارای ساختارهای ثابت بوده‌ایم. این ساختارها زنده و موجب پویایی شهر می‌شدند و به شکل کلی این شهر بود که خود را احیا می‌کرد. اما امروز شاهد آن هستیم که با از بین رفتن عرصه‌های همگانی ، نابودی درختان، تراکم‌های بالا در کوچه‌های 6 متری و غیره، تهران به شهری برای ماشین تبدیل شده است نه انسان.

او زیاده روی در ساخت یک بنا را نوعی ناهنجاری دانست و افزود: گاهی اوقات انقد در یک بنا آنقدر زیاده گویی می‌کنیم که مخاطب سردرگم می‌شود ، امروز دغدغه معماری فرم نیست ، زمانی معماری را تنها فرم می‌دانستند در حالی که امروز بستر و رفتار معماری تاثیرگزارتر است.

او در پایان خاطرنشان کرد: هرگاه در معماری به سمتی حرکت کردیم که یک بنا در عین زیبایی فرمی، چه کمکی می‌تواند به شهر و مخاطبان خود داشته باشد، آن زمان است که معماری تبدیل به یک ارزش افزوده برای شهر می‌شود.به همین منظور شرکت در سمپوزیوم معماری پویا که دغدغه‌های شهر را مورد بررسی قرار خواهد داد برای جامعه معمار مفید و مؤثر خواهد بود.

نمایشگاه و کارگاه‌های تخصصی در دومین سمپوزیوم معماری پویا

علی راد، معمار و دبیر دومین سمپوزیوم معماری پویا پس از رونمایی از پوستر دومین سمپوزیوم معماری پویا در رابطه با این همایش عنوان کرد: برای سمپوزیوم دوم دو موضوع کلی و یک موضوع اجتماعی در نظر گرفته شده است.به این ترتیب که در خصوص معماری پویا و تأثیر المان‌هایی که می‌تواند در آن مؤثر باشد دو موضوع فرم و رنگ و باز تعریف معماری در حوزه شهر زنده را در نظر گرفته‌ایم.

او ادامه داد: در دومین سمپوزیوم از ویلیام آلسوپ معمار پیشرو وخلاق بین المللی دعوت کردیم تا در حوزه فرم و رنگ برای علاقه مندان سخنرانی کنند همچنین در ادامه مهندس آرمین محسن دانشگر با نگاهی شرقی جایگاه فرم و رنگ را در کشور ما بیانخواهند کرد.

راد با بیان اینکه در دومین سمپوزیوم قرار است ی جریان سازی داشته باشیم و پس از ارائه مطالب قضاوت را برعهده مخاطبان قرار دهیم گفت: در این نشست از دانشجویان و علاقه مندان نیزدعوت می‌شود تا در موضوعات مطرح شده با ما همفکری کنند و سپس خروجی آن را در سمپوزیوم در معرض بحث قرار خواهیم داد.

دبیر سمپوزیوم معماری پویا اضافه کرد: امیدواریم در حوزه شهر زنده بتوانیم از پروفسوریان گل دعوت به عمل آوریم و از حضورشان بهرمند شویم. در حوزه مدرسه کوچک و پویا در نظر داریم به عنوان یک مسابقه از علاقه مندان دعوت کنیم و نتایج را بعد از تصمیم گیری به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهیم.

امروز فضای زنده شهری نداریم

سهیل قدیری یکی از مشاورین کمیته علمی ضمن بیان اینکه در این سمپوزیوم مخالف اکثر کارهایی که در سایر سمپوزیوم‌ها اتفاق می‌افتد هستیم، گفت: بسیاری از نمایشگاه‌ها به یک رویه شارلاتانیسم منجر شده است. به عنوان مثال در این نمایشگاه‌ها برای جذب مخاطب وعده مدرک خاصی را می‌دهند که نه امتیاز دانشگاهی دارد و نه ارزشی که فرد بتواند بگوید در فلان سمپوزیوم حضور داشته‌ام.

او ادامه داد: در سمپوزیوم معماری پویا به دنبال حواشی نیستیم و طبق تعریف سمپوزیوم که به معنی نشستی صمیمانه ضمن ارائه مبحثی علمی است، در این سمپوزیوم همین روند را دنبال خواهیم کرد و نتیجه آن را در قالب یک بیانیه از دستاوردها می‌آوریم.

قدیری یادآور شد: مالکیت عرصه عمومی موضوعی است که سال‌ها از منظر شهروندی و حکومتی فراموش شده و امروز شهر را تبدیل به مکانی بدون حرکت، خسته کننده و خاکستری کرده است.

او با بیان اینکه فراموش کرده‌ایم که فضای شهر، فضایی عمومی است گفت :ساختمانی که من به عنوان مالک خصوصی می‌سازم تنها درونش متعلق به من است اما بیرون و رفتار آن متعلق به شهروندان است اما متاسفانه قوانین شهرسازی به این مسائل اهمیتی نمی‌دهند.

این مهندس معمار اضافه کرد: شهر برای مردم است و در این راستا تحرکات اجتماعی باید در شهرها اتفاق بیافتد. اما در عمل خیابان‌های عریضی برای اتومبیل داریم و پیاده روهای باریکی برای شهروندان ساخته‌ایم. به عنوان مثال در چهار راه ولیعصر ماشین را به سطح خیابان آورده‌ایم و مردم را به زیر زمین انتقال دادیم در صورتی که سطح شهر مملو از عرصه‌های بکر اجتماعی و فرهنگی است که مخاطبان آن‌ها مردم هستند.

قدیری با اشاره به اینکه امروز فضای زنده شهری نداریم ادامه داد: این موضوع موجب شده که امروز مالکان و قانونگذاران دیگر به مقوله فرم و رنگ در معماری اهمیت ندهند. بنابراین هنگامی که صحبت از معماری پویا می‌کنیم در واقع از کلیتی سخن می گوییم که شامل بسیاری از فاکتورها می‌شود. به همین منظور در دومین سمپوزیوم معماری پویا با توجه به فرصت کمی که وجود دارد بر روی فرم و رنگ و فضای زنده شهری متمرکز خواهیم شد بعلاوه در پیرامون آن، کارگاه‌ها و پنل هایی خواهیم داشت که به معماری شهری می‌پردازد.

ایجاد مدارس کوچک پایدار، دستاورد سمپوزیوم معماری پویا

مهندس احمد کریم خانی بهادر دبیر اجرایی و مجری برگزاری دومین سمپوزیوم معماری پویا با بیان اینکه در سمپوزیوم دوم در نظر داریم تسهیلات بهتری را به مخاطبان خود ارائه دهیم گفت: به لحاظ مکانی دومین سمپوزیوم در محل پژوهشگاه نیرو تهران برگزار خواهد شد که طبیعتاً دسترسی را آسان می‌کند.همچنین در این سمپوزیوم توانستیم فضا نمایشگاه را گسترش داده و به این ترتیب از شرکت‌های بیشتری برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آوریم.

او ادامه داد: خوشبختانه در سمپوزیوم دوم اتفاق‌های بهتری با ایجاد اتاق‌های فکر، کمیته‌های علمی و جلسات هم اندیشی اتفاق افتاد که موضوعات و رویکردهای سمپوزیوم را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهد.

مهندس کریمخانی بهادر با اشاره به اینکه 3 کارگاه تخصصی در حوزه سازه‌های پارامتریک، انرژی‌های تجدید پذیر و معماری پایدار خواهیم داشت عنوان کرد: در کنار این کارگاه‌ها در نظر داریم در روزهای 5 الی 7 اردیبهشت ماه سال 97 نمایشگاه تجاری محصولات ساختمانی را داشته باشیم که می‌تواند به تولیدکنندگان و معماران کمک شایانی کند.

سید کاظم سید مراد مدیر انجمن صنفی کارفرمایی طراحی، معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی شهر تهران ضمن اشاره به این نکته که در این انجمن سعی کرده‌ایم تا از جنجال‌های سیاسی دوری کنیم و کارها را به شکل مستقل جلو ببریم عنوان کرد: از ابتدای شروع به کار انجمن کار را با این نگاه آغاز کردیم که درعین حفظ و صیانت از استقلال خود بتوانیم از افراد فعال و صاحب نظر در موضوع معماری دعوت به همفکری کنیم.

او ادامه داد: اکنون زیرساخت‌های خوبی فراهم شده تا در گروه‌های مختلف تأثیر گذار باشیم که یکی از این فعالیت‌ها تشکیل یک نهاد حقوقی برای داوری و حمایت از پیمانکاران است. بعلاوه در زمینه بیمه و آموزش با تشکیل کمیسیون‌هایی درصدد رفع مشکلات موجود هستیم.

سید مراد با اشاره به اینکه سال‌هاست انجمن در حوزه معماری کودک فعالیت دارد و در آینده نزدیک آن را به یک طرح ملی در مدارس تبدیل می‌کند از تشکیل سامانه ثبت پروژه‌های معماری خبر داد و گفت: این سامانه که تحت نظر وزارت تعاون و به شکل یک نهاد مستقل و رسمی تشکیل شده است قابلیت ثبت پروژه ای معماری و طرح‌های معماران را دارد.