سرویس معماری هنرآنلاین: نیویورک تایمز مجموعه ویدئوهایی را منتشر کرده است که به بررسی هفت پدیده شگفت انگیز معماری جهان می‌پردازد. در سال 2007 میلادی ، هفت اثر تاریخی پس از یک نظرسنجی که هفت سال طول کشید و 100 میلیون نفر در آن شرکت کردند، به عنوان تعدادی از با اهمیت‌ترین ساختارهای نوآورانه تاریخ و شاهکارهای معماری در سراسر کره زمین معرفی شد.

جدای از این مجموعه، نیویورک تایمز در سال گذشته میلادی ویدئوهای دیگری از شاهکارها و سبک‌های معماری جهان چون گوگنهایم و آرت دکو را منتشر کرده بود.

دیوار بزرگ چین یکی از شاهکارهای معماری معرفی شده در این مجموعه است. دیوار چین با طول 4 هزار مایل برای محافظت از مهاجمان ساخته شده است.

مجسمه رستگاری مسیح در ریودوژانیرو، برزیل نماینده شیوه  آرت دکو در این مجموعه است. این مجسمه که در ارتفاع 130 فوت بلندتر از ریو دو ژانیرو  قرار دارد در سال 1931 در کوه‌های "کورکوادو" ساخته شده و به طور عمده از کمک‌های عمومی و هزینه ای در حدود 250 هزار دلار ساخته شده است.

شهر باستانی ماچو پیچو در پرو دیگر شاهکار معماری معرفی شده در این مجموعه است. ماچوپیچو در قرن 15 میلادی و  بین دو قله در کوهستان آند ساخته شده است.

"چیچن ایتزا" مرکز سیاسی و اقتصادی تمدن مایا هم در این فهرست معرفی شده است. "آل کستیلو" بزرگ‌ترین هرم این شهر با 365 مرتبه برای نشان دادن تمام روزهای سال طراحی شده است.

" کلوسئوم" بزرگ‌ترین آمفی تئاتر امپراتوری رومی که می‌تواند نماینده منحصر بفردی از سه سبکشاخص معماری باستان یعنی "ایونی"، "دوریک" و "کورنتی" شمرده شود هم در این فهرست جای گرفته است. این آمفی تئاتر تا 70 هزار نفر گنجایش دارد.

از دیگر شاهکارهای تاریخ جهان که در این مجموعه آمده، "تاج محل" آیکون معماری مغول است. این بنا ترکیبی از سبک‌های معماری ایرانی، ترکی و اسلامی است و توسط شاه جهان برای همسرش ممتاز سفارش داده شده است.

و آخرین اثر از این فهرست شهر پترا است که در در مسیر جاده ابریشم ساخته شده است، پترا یک شهر تجاری بود که در دره قلمرو پادشاهی نبتیان ساخته شده است. این شهر در سال 106 میلادی به چنگ رومیان افتاد.  ساختار این شهر فوق العاده پیشرفته بوده و از جملهاین ها می‌توان به شبکه پیچیده ای از  تونل‌ها و آبراه‌ها اشاره کرد.

ویدئوهای این مجموعه را می توانید اینجا ببینید.