سرویس معماری هنرآنلاین: فضاهای داخلی روز به روز بیشتر به فضاهای خارجی شبیه می شوند، ما از یک سو در حال نفوذپذیر کردن و متخلخل کردن جعبه‌های بسته هستیم و از سوی دیگر با مسئله بزرگ کردن فراتر از تصور تاریخی این جعبه ها مواجهیم.

مسئله بزرگی" bigness" خود را در قالب چالش میان نیاز اقتصادی به فضاهای عمومیِ داخلیِ فرابزرگ و حوزه عمومی و البته ترکیب بندی های بزرگ مقیاس معمارانه در فضای شهری و نقش جداره ها و پوسته های معماری در شکل دهی به سیمای شهر نشان داده است و این واقعیتِ غالبا اقتصادی ما را به سوی فهم جدیدی از مفهوم تراکم سوق می دهد؛ تراکمِ درونیِ منفی، ما دیگر صرفا با پیش فضاهایی که به طور مثال میس ون دروهه در سیگرام تولید می کند برخورد نمی کنیم، ما با یک درونِ تهی؛ میدان های داخلی مملو از ابژه ها و انسان ها و چشم ها مواجه هستیم. 

گفت و گوی مجله "ام اُ ان یو" با "وینی ماس" از دفتر معماری "ام وی آر دی وی" در شماره 21 این مجله که به موضوع شهرسازی داخلی پرداخته، از همین منظر به پروژه مارکت هال این دفتر معماری اشاره می کند. وینی ماس با برشمردن حافظه تاریخی معماری در مواجهه با گونه های متنوعی از فضاهای بزرگ مقیاس داخلی، فضای گفت و گو را به سمت فضاهای اشتراکی و تاثیر جامعه تصویری و صفحهْ نمایشْ محور screen oriented society سوق می دهد و به گزاره های جالبی در مورد نقش گجت های شخصی، تله ویزیون، خانه های هوشمند، ایی کیا و . . . در شکل گیری گونه های جدیدی از حوزه خصوصی و عمومی اشاره می کند.

در یک تصویر کلی و همه جانبه شاید بتوان قبول کرد احتمالا مفهوم یا حوزه ای با قالب و مضمون، محتوا و کارکردی خصوصی باقی نمانده است، ما در حال به اشتراک گذاشتن خودمان با صفحه نمایش‌هامان هستیم، ما به سبب اشتهای بی پایان برای دیده شدن، حوزه خصوصی‌ای که دیگر وجود ندارد را با گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و دیگر صفحه های پیرامونی به اشتراک حداکثری گذاشته ایم و تا مرزهای محو شدن پیش رانده ایم و درون یک منظرِ هک شده به ناچار به سوژه هایی هک شده بدل شده ایم، نوعی از خودْ سوژه سازیِ که خود را بر فضای همگانی انباشت می کند تا از طریق صفحات نمایش مجددا بازْتوزیع شود.

صحبت های وینی ماس یادآور یک نکته دیگر هم هست، معمارانی که می توانند در حال حاضر تا مرزهای ابداع و اختراع پیش روند، تماما یک تصویر بزرگتر از رویدادهای جاریِ پیرامونی دارند و پروژه خود را نیز در قالب چشم اندازی از ان تصویر بزرگتر می افرینند. 

منبع: اتوود