به گزارش هنرآنلاین، امسال هم مانند دوره‌های قبل این جایزه شاهد حضور پرشمار معماران از گوشه و کنار جهان در برلین بود. این دوره با موضوع "معماری نو در آسیا" و با دغدغه‌های معماری، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و مردم برگزار شد. 

این جایزه در سومین سال برگزاری خود با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو شد. در این رقابت دومرحله‌ای، در مرحله نخست و در یک‌ماه‌ونیم مهلت ارسال پروژه، ۴۵۷ پروژه از ٢٤ کشور آسیایی در هفت شاخه‌ مسکونی (شامل ویلا و آپارتمان) اداری -تجاری (شامل مجتمع‌های اداری، تجاری، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید) عمومی (شامل ورزشی- تفریحی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی، مذهبی، حمل‌ونقل و مدنی) پروژه‌های شهرسازی- روستایی- مشارکت مردمی- منظر و فضاهای عمومی شهری، پروژه‌های مرمت- احیا- نوسازی- بازسازی (تاریخی و جدید)، معماری داخلی و طرح‌های ساخته‌نشده پروژه‌های آینده شرکت کردند.  از این تعداد، نزدیک به ٤٠٠ پروژه با مقررات و شرایط تعریف‌شده برای جایزه همخوانی داشتند و برای رقابت دور نخست پذیرفته شدند.

در مهر ماه ۹۶، پروژه‌های شرکت داده شده در هفت شاخه تعریف‌شده برای جایزه، توسط هیئت داوری بررسی و براساس خطی مشی اصلی و نیز معیارهای تعریف‌شده برای جایزه، ارزیابی شدند. هیئت داوران این جایزه را نادر اردلان معمار ایرانی، Waro Kishi معمار ژاپنی و Shirish Beri معمار هندی تشکیل دادند. برگزارکننده جایزه هم فصلنامه بین‌المللی ٢A بود. معیارهای ارزیابی پروژه‌ها عبارت بودند از: دستاوردهای طراحی؛ مطالعات و تحلیل برخاسته از بستر و محیط؛ دستاوردهای فنی؛ کاربرد خلاقانه مواد و مصالح؛ پایداری محیطی/ بازنمایی حس مکان و بوم؛ بازنمایی هویت فرهنگی - اجتماعی؛ مسئولیت اجتماعی / مشارکت و ارتباط مردمی - اجتماعی - شهری؛ و اثرگذاری و بازنمایی شرایط و مشخصات اقتصادی.

در دور نخست، ۱۶۲ پروژه در هفت شاخه‌، موفق به کسب حد نصاب امتیاز و جهت شرکت در مرحله دوم مسابقه و شرکت در نمایشگاه پروژه‌های برتر، دعوت شدند. داوری مرحله‌ دوم جایزه، هجدهم اکتبر ۲۰۱۷ در دانشکده معماری Beuth صورت گرفت و براساس رأی و دفاع داوران، رتبه‌های اول تا سوم هر یک از شاخه‌های هفت‌گانه مشخص شد. به‌این‌ترتیب در مراسم اعلام برندگان جایزه معماری آسیا، مجموع ٢٣ مدال به برندگان اهدا شد.

همکار علمی دانشگاهی جایزه: BEUTH HOCHSCHULE FUR TECHNIK BERLIN و همکار فرهنگی جایزه: NAX (Network for Architecture Exchange) بودند. حامیان جایزه هم شرکت‌های Psco، Mika، Kavir و Reynaers بودند.

برندگان پروژه‌های ایرانی در سومین جایزه معماری آسیا در هفت گروه ساختمانی به شرح زیر است:

١. بخش ساختمان‌های عمومی:

 - گروه معماری پایا پیرنگ، رتبه دوم برای پروژه "مسجد محمد رسول‌الله"

- سام تهرانچی، رتبه دوم برای پروژه "باغ‌کتاب تهران"

٢. بخش ساختمان‌های تاریخی و جدید

- امیرحسین اشعری، رتبه دوم برای پروژه "کافه‌مثلث"

بخش ساختمان‌های مسکونی

- شروین حسینی، رتبه سوم برای پروژه " ویلا ۱۳۱"

٣. بخش پروژه‌های شهرسازی - روستایی - مشارکت مردمی - منظر

- فرامرز پارسی، رتبه سوم برای پروژه "مرمت و احیای روستای تاریخی اصفهک"

- امیرحسین اشعری، رتبه دوم برای پروژه "پاویون درنگ"

- محمد محمدزاده، رتبه اول برای پروژه "پیاده‌راه خیابان ولیعصر"

٤. بخش معماری داخلی

- رضا نجفیان، رتبه دوم برای پروژه "دفتر ونوس شیشه"

- حامد بدری‌احمدی و مرتضی شعبانی‌فر، رتبه دوم برای پروژه "بازسازی کلینیک خصوصی"

- گروه معماری دونقطه، رتبه اول برای پروژه "گالری طلا ۲۸"

٥. بخش پروژه‌های آینده

- فرشاد کازرونی، فرناز بخشی و آذین سلطانی، رتبه دوم برای پروژه "رستوران دریایی کرال"

- محمد عرب، مینا معین‌الدینی و الهه حاج‌دایی، رتبه دوم برای پروژه "مدرسه راهنمایی جیرفت".

گزارش کامل در وب‌سایت جایزه به نشانی www.award٢a.com منتشر شده است. برندگان از بین ۲۴ کشور آسیایی و ۴۵۷ شرکت‌کننده صاحب رتبه و افتخار شدند. جایزه معماری آسیا را هر سال مجله بین‌المللی ٢A برگزار می‌کند و شماره اختصاصی این مجله با موضوع جایزه معماری قاره‌ای (آسیا و اروپا) در زمستان هر سال منتشر می‌شود. خط مشی اصلی جایزه این‌گونه تعریف شده است: "شناخت و بازنمایی ماهوی معماری در آسیا و گرامیداشت ارزش و اهمیت هویت اجتماعی و فرهنگی و معنویت در معماری در کنار جنبه‌های ملموس و کالبدی آن".

یکی از مهم‌ترین اهداف بلندمدت این جایزه، ایجاد مرجع علمی تخصصی برای معماری و دست‌اندرکاران آن در حوزه داخلی و بین‌المللی است که حاصل آن پیشبرد نقش ارزنده این شاخه تخصصی در تعیین چارچوب‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی خواهد بود.

به گفته احمد زُهادی، مؤسس جایزه معماری آسیا، این جایزه روندی در توسعه فرهنگی و معماری کشورهای قاره آسیاست که معماران با تأکید بر ریشه و اصالت کشورهای این قاره، تصویر و جهت مسیر معماری امروز را رقم می‌زنند.  ضمناً جایزه معماری اروپا نیز هم‌زمان توسط مجله بین‌المللی ٢A برگزار شد که در این رقابت هم معمارانی از بین ۱۷ کشور اروپایی شرکت کردند. برندگان آن معرفی و اطلاعات کامل در وب‌سایت جایزه به نشانی www.award٢a.com منتشر شده است.