سرویس معماری هنرآنلاین: سید احمد محیط طباطبایی که روز گذشته، سه‌شنبه  9 آبان در غرفه هنرآنلاین در بیست‌و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور یافته بود طی گفت‌وگویی با هنرآنلاین با بیان این‌که موزه ملی ایران در سال جاری موفق شد چهار رویداد مهم بین‌المللی را سازماندهی کند، به تشریح این رویدادها پرداخت و گفت: یکی از این رویدادها حضور آثار موزه ملی در نمایشگاه شهر بُن آلمان بود و رویداد دیگر که از اهمیت بیشتری برخوردار بود، به نمایشگاه مجموعه آثار فرهنگ و تمدن کهن ارمنستان در بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران اختصاص داشت.

وی در خصوص این نمایشگاه که با عنوان "ارمنستان و ایران، خاطره یک سرزمین" برگزار شد گفت: این نمایشگاه شامل آثار اورارتویی موزه ارمنستان و موزه ملی ایران بود. نمایشگاهی که برگزار شد، فوق‌العاده مهم و ارزشمند بود و همزمان با نمایش این مجموعه، کتاب "زبان اورارتویی" هم توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی به فارسی و ارمنی منتشر شد. همچنین کاتالوگ این نمایشگاه نیز با عنوان "میراث مشترک دو سرزمین ایران و ارمنستان" هم در مرحله چاپ است و حداکثر تا یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

محیط طباطبایی درباره تازه‌ترین نمایشگاه موزه ایران باستان نیز اظهار کرد: اخیراً آثاری از موزه ملی کره جنوبی در سئول به ایران منتقل شده و در موزه ایران باستان چیدمان شده است. این آثار از روز شنبه 13 آبان در نمایشگاهی تحت عنوان "سیلا و پارس: خاطره مشترک" در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته خواهد شد.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران چهارمین رویداد مهم امسال موزه ملی ایران را برپایی آثار موزه لوور در ایران عنوان کرد و گفت: زمستان امسال نمایشگاهی از آثار موزه لوور فرانسه در موزه ملی ایران برپا می‌شود که شامل 100 اثر است. از آن‌جایی که بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان به عرصه تجسمی امکان سفر به موزه‌های مهم دنیا را ندارند، برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای آن‌ها خواهد بود تا آثار یکی از بهترین موزه‌های جهان را در تهران تماشا کنند که جا دارد به خاطر این اتفاق از تلاش مدیریت موزه ملی ایران تشکر کنیم.  

رئیس ایکوم ایران در ادامه همچنین با اعلام خبر حضور موزه‌داران آسیا و اقیانوسیه در ایران بیان کرد: شنبه هفته آینده اجلاس سالانه موزه‌های آسیا و اقیانوسیه با حضور 13 کشور آسیایی و اعضای هیئت اجرایی آسپک (کمیته موزه‌های منطقه‌ای، موزه‌های آسیایی) در چابهار برگزار می‌شود و طی نشستی راجع به برای حفاظت از موزه‌ها و آثار تاریخی در مواقع جنگ و بحران‌های داخلی و بین‌المللی و حوادث طبیعی گفت‌وگو صورت خواهد گرفت.

محیط طباطبایی

سید احمد محیط طباطبایی در خصوص ارزیابی خود از برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات از جنس نمایشگاه‌های عادی نیست و موفقیتش در این است که اصحاب رسانه و مخاطبان بتوانند با هم گفت‌وگو و ملاقات کند. این‌جا محل تعامل و گفت‌وگو است و نمایشگاهی برای عرضه و فروش کالا نیست. پس اگر در این نمایشگاه گفت‌وگو شکل بگیرد، یعنی نمایشگاه موفقی بوده است.

محیط طباطبایی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: استمرار در برگزاری و تثبیت محل برگزاری این نمایشگاه به موفقیت آن کمک می‌کند. به هر حال نمایشگاه مطبوعات کارنامه و نمودار فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ای در کشور است و جایگاه فرهنگ را در کشور معرفی می‌کند. ما از طریق این نمایشگاه می‌توانیم متوجه شویم که جایگاه فرهنگ در کشورمان کجاست و برای ارتقاء آن چه باید کرد.