به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، علیرضا جعفری با اعلام این خبر گفت:این پروژه به عنوان الگویی معمارانه و حرفه ای در سطح کشور و جامعه حرفه ای مورد توجه قرار  گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهدای هفت تیر اوج مظلومیت نظام انقلاب اسلامی و بیانگر کینه توزی های دشمنان این  انقلاب به ویژه منافین کورد دل است، گفت: احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر ، نخبگان و پاسداشت چهره‌های فرهنگی و انقلابی به عنوان پایه‌های فرهنگ و هنر این کشور، ترویج ارزش‌ها و اندیشه‌های دینی و فرهنگی ، کمک به فهم دقیق ،ترویج اندیشه‌ها و ابعاد شخصیتی بزرگان انقلاب اسلامی همچون شهید بهشتی بخشی از اهداف مرمت و بازسازی خانه موزه شهید بهشتی به شمار می‌آید.

جعفری با تاکید بر اینکه سیره شهدای انقلاب اسلامی از قبیل شهید دکتر بهشتی باید چراغ راه جوانان و نوجوانان امروز ایران اسلامی باشد ، تصریح کرد:شهید بهشتی مبارزی انقلابی بود که در تمامی عرصه‌ها از ارزش‌های اسلامی در مقابل زورگویان و ظالمان دفاع  کرده و  در تدوین قانون اساسی و شکل گیری دستگاه قضایی نقش بسیار مهمی بر عهده داشت.

وی ادامه داد:از افتخارات مدیریت شهری است که  در راستای هویت بخشی به شهر و شناساندن افکار و اندیشه‌های این شهید بزرگوار اقدام به تملک و تبدیل  منزل آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی با عنوان "یادگار بهشتیان " به خانه موزه کرده است  تا روایتگر بخشی از تاریخ و فرهنگ نیم قرن گذشته این سرزمین باشد.

وی در ادامه به ایجاد نشانه‌های شهری با اتکا به باورها و ارزش‌های جامعه اشاره و خاطر نشان کرد:توسعه فضاهای فرهنگی با هدف اثرگذاری در جامعه و  زنده نگه داشتن وجوه تاریخی و  اندیشه‌های بزرگان انقلاب اسلامی در کنار ایجاد کانون‌های اجتماعی برای گردهمایی اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان و دانشگاهیان،  منجر  به ارتقای سطح عمومی فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران،  خانه موزه  شهید بهشتی از ظرفیت‌های ویژه ای برخوردار است که از جمله می‌توان به تندیس شهید بهشتی و فرزند ایشان، وسایل شخصی، بنیاد نشر آثار شهید بهشتی، کتابخانه،عکسخانه (مرور تصویری زندگی شهید بهشتی)، سالن نمایش اختصاصی سر پوشیده با تجهیزات حرفه ای، فضای مباحثه با امکان دسترسی به سرشاخه‌های اطلاعاتی، فضای خدماتی با امکان ملاقات‌های آزاد،فضای گردهمایی  و همچنین گالری کودکی و نوجوانی، گالری هامبورگ، گالری انقلاب، گالری شهادت ،بازسازی فضای شورای انقلاب و شجرنامه 9 متری دیواری  اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه خانه شهید آیت الله دکتر محمد حسینی بهشتی دارای 645 مترمربع زیربنا و در 2 طبقه است، افزود:در برنامه ریزی فضایی انجام شده برای تغییر کاربری آن به موزه، در طبقه همکف موزه سرا و در طبقه اول کانون اندیشه‌ها و در طبقه زیرزمین کافه قرار گرفت.

جعفری بیان داشت: تغییر کاربری این مجموعه با هدف امکان بـازخـوانـی فضای کالبدی خانه و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد هنر مفهومی ای که بتواند درک مطلوب ازمحتــوای زنـدگـی  وی را به نمایش بگذارد،  صورت گرفته است.

جعفری در ادامه از معمار و طراح موزه سرا دکتر محسن عقابی به پاس زحمات ایشان در طراحی معماری و ترویج ارزش‌های فرهنگی اجتماعی و ابعاد هنری پدید آمده در پروژه تقدیر کرد .

وی بیان داشت: در همین راستا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران این افتخار را دارد که بیش  7 خانه موزه  (از جمله خانه موزه دکتر معین، خانه موزه شهید مطهری، خانه موزه شهید چمران، خانه موزه استاد انتظامی، خانه موزه سیمین و جلال، خانه موزه شهید بهشتی  و خانه موزه شریعتی ) و موزه  گالری ( از جمله عمارت فخر الدوله ، عمارت عین الدوله، باغ میر احمدی، باغ موزه قصر وموزه موسیقی و..)هویت بخش در سطح شهر را تملک و  پس از مرمت و بازسازی در اختیار  شهروندان فرهنگ دوست تهران قرار داده است.

گفتنی است ساختمان  خانه موزه شهید بهشتی در شمال شهر تهران و در ناحیه دو راهی قلهک، خیابان شریعتی ، کوچه شهید بهشتی واقع شده است.