سرویس معماری هنرآنلاین: ساختمان مسکونی یست‌خانه یک پروژه‌ بازسازی‌شده در بافت جدید شهری یزد است که موفق به کسب عنوان پروژه برگزیده مسابقه معماری آسیا در بخش بازسازی در سال ۲۰۱۶ شده است.

گروه معماری "صدف قناویز باف" برای بهینه سازی درون و بیرون ساختمان چالش‌های زیادی را پیش رو داشته‌اند و به دنبال روش‌های معماری مناسب برای پاسخگویی بهتر نیازهای کارفرما و هم‌جواری‌ها بودند. آن‌ها در بررسی‌های اولیه از کارفرما، به نکات جالبی دست یافتند. مردمی که امروزه در یزد زندگی می‌کنند روش زندگی و ذهنیت بسیار ثابتی در مسئله معماری خانه در طول تاریخ داشته و دارند و این مسئله معماران را بر این داشته تا نیازهای امروزه یک خانواده یزدی، حیاط اندرونی و بیرونی، فضاهای عمومی و خصوصی مجزا، آشپزخانه بسته و خصلت‌هایی از این دست را مورد تأکید قرار دهند.

در بخش داخلی ساختمان یست‌خانه، از گنبد بلندی که در بنای اصلی  قرار داشته به‌عنوان فیلتری برای تقسیم خانه به دو بخش شمالی و جنوبی استفاده شده است.

در قسمت غربی جداره به‌اندازه ارتفاع ساختمان در نظر گرفته شده و این عمل ضمن ایجاد زیبایی در نمای ساختمان، وظیفه سایه‌اندازی را انجام داه و راهرویی را برای قسمت ورودی تعریف کرده است.

با توجه به خواسته‌های کارفرما و به جهت حفظ حریم خصوصی و محرمیت ساختمان مسکونی، در معماری و طراحی نمای یستخانه، ساختمان به‌صورت پوسته‌ای در نظر گرفته شده که فضایی محصور بین پوسته و ساختمان به وجود آورده و هم‌زمان مشکل ناهماهنگی هم‌جواری را حل کرده است. با این روش در ضلع شمالی ساختمان مسکونی پست‌خانه ، پنجره‌های جداره پوسته‌ای تبدیل به نورگیری برای دیواره‌ حیاط شده است.

Related image

Related image