سرویس معماری هنرآنلاین: موضوعی که احتمالاً به علاقه مندی بیشتر فعالان دنیای معماری به دیدن دنباله فیلم علمی تخیلی " بلید رانر 2049" منجر خواهد شد، خبری است که در خصوص استفاده سازندگان این فیلم از ایده‌های طراحی موزه نئاندرتال در بخش‌های از فیلم منتشر شده و در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

اگرچه پیش از این و در مراحل تولید " بلید رانر 2049" هم خبرهایی از مشابهت بسیار نزدیک کانسپت های این دو اثر مطرح شده بود، اما این خبرها چندان جدی گرفته نشد تا اینکه با اکران فیلم که از اوایل اکتبر در ایالات متحده صورت گرفته، به نظر می‌رسد حالا این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

موزه نئاندرتال که صرفاً پروژه ای در مرحله طراحی باقی ماند، در سال 2010 در استودیوی اسپانیایی " باروزی ویگا" تهیه شده، به دلیل کانسپت و فضاسازی قدرتمندش پیش از این هم بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. حالا آلبرتو ویگا مدیر این استودیوی معماری در گفت و گو با آرک دیلی خبر داده که یک شرکت حقوقی همکار با پروژه " بلید رانر 2049" در اوایل سال 2016 با او تماس گرفته و درخواست استفاده از تصاویر موزه نئاندرتال در این فیلم را با او میان گذاشته‌اند. با این حال ویگا عنوان کرده که نحوه و چگونگی استفاده از این ایده‌ها برای او نامشخص بوده، هر چند از اینکه طرح موزه نئاندرتال با حضور در این فیلم زندگی دوباره ای یافته ناخشنود هم نیست اما او و تیم طراح موزه نئاندرتال حالا منتظر اظهار نظر سازندگان و طراحان فیلم " بلید رانر 2049" درباره شدت این مشابهت هستند.

" بلید رانر 2049" دنباله فیلم "بلید رانر » محصول سال 1982 است که اکران فاجعه باری را پشت سر گذاشت به حدی که به سختی سرمایه سازندگانش را تأمین کرد! اما پس از سال‌ها صنعت سینما پی به ارزش‌های آن اثر برد و هم اکنون از فیلمِ ریدلی اسکات به عنوان اثری پیشرو و الهام بخش در ساخت فیلم‌های علمی - تخیلی یاد می‌شود که در سالهای بعد آثار فراوانی با الگوبرداری از مفاهیم این اثر روانه سینما شدند و به موفقیت‌های قابل توجهی نیز دست پیدا کردند.

منبع: آرک دیلی