به گزارش هنرآنلاین، این جایزه که از سال ۱۳۸۰ توسط نشریه معمار برگزار می‌شود و به معرفی برترین طرح‌های معماری می‌پردازد که از نظر خلاقیت و نحوه‌ به کارگیری قضا در خدمت کاربری شاخص هستند. امسال نیز این جایزه در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی آپارتمانی و مسکونی تک‌واحدی برگزار می‌شود.

تمام پروژه‌های ساخته‌شده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی تک‌واحدی و مسکونی آپارتمانی در ایران که در دوره‌های قبل جایزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری بودند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. پروژه‌های معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آ‌ن‌ها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را داشته‌اند؛ اما پروژه‌های مرمتی مجاز به شرکت در رقابت نبودند.

مبلغ کل جوایز ۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است که بنا به صلاحدید داوران بین برندگان چهار گروه تقسیم خواهد شد. داوران «جایزه معمار ۹۶» جی‌ونژن، حسین شیخ زین‌الدین، رضا دانشمیر، علی کرمانیان و رامبد ایلخانی هستند. روش داوری همچون سال‌های گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزینش پروژه‌های نیمه‌نهایی، نهایی و برندگان در هر چهار است. داوری آثار ارسالی به دبیرخانه‌ی این جایزه بر اساس معیارهای عمومی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که به این شرح هستند:

- خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان

- مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از‌جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از‌نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رویه‌های قانونی (به‌ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی و …

- دقت و نوآوری در طراحی جزئیات

- توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌های زیست‌محیطی و تعهدات اجتماعی

مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند این مراسم را از وب‌سایت این جایزه به صورت زنده مشاهده کنند.

سوپرپایپ همانند سال‌های گذشته حامی جایزه معمار است و امسال در نظر دارد مراسم معرفی برگزیدگان را در روز ۲۰ مهر از ساعت ۱۵ تا ۱۸ به‌طور مستقیم پخش اینترنتی کند.

این جایزه که از سال ۱۳۸۰ برترین طراحان معماری ساختمان‌های کشور از نظر خلاقیت و نحوه‌ به کارگیری فضا در خدمت کاربری را معرفی می‌کند، امسال نیز در چهار گروه مسکونی آپارتمانی و تک واحدی، عمومی و بازسازی با حمایت سوپرپایپ، برگزار می‌شود.

سوپرپایپ اعلام کرد: حضور سوپرپایپ در حمایت از جایزه معمار در طول دوره‌های گذشته، انجام یک مسئولیت اجتماعی مهم از نظر این شرکت است که به ارتقای معماری، فرهنگ صنعت ساختمان و سرانجام به ساخت و ساز با کیفیت و پایدار که تاسیسات از اجزای مهم آن است، کمک می‌کند.

پخش مستقیم مراسم هفدهمین دوره جایزه معماردر سایت‌هایwww.superpipe.ir، www.memar-award.com، www.wilo.superpipe.ir و کانال تلگرام mojriplus@ صورت می‌گیرد.