به گزارش هنرآنلاین، مراسم دهمین جایزه معماری داخلی ایران به همراه تقدیر از مهندس ایرج کلانتری (معمار معاصر ایران) پنجشنبه ١٣ مهر در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد؛ جایزه‌ای که بانی و برگزار‌کننده‌اش فصلنامه معماری و ساختمان است. ابتدا فیلم کوتاهی از مرور بر ٩ دوره جایزه معماری داخلی ایران از سال ١٣٨٧ همراه با معرفی داوران و برندگان در سال‌های پیشین به نمایش گذاشته شد.

سپس بیانیه جایزه از طرف نماینده هیئت داوران، مهندس پانته‌آ اسلامی قرائت شد و بعد از آن فیلمی از ١٣٣ شرکت‌کننده در دو گروه ساختمان‌های طراحی و اجراشده- بازسازی و مرمت همراه با زیرگروه‌های عمومی و مسکونی، در مراسم جایزه پخش شد. 

در بخش بعدی بیوگرافی مهندس ایرج کلانتری به وسیله مجری خوانده شد و فیلم کوتاهی از پروژه‌های او هم روی پرده رفت. سپس احمد زُهادی، مدیرمسئول فصلنامه معماری و ساختمان و برگزار‌کننده جایزه، به جایگاه آمد و مهندس کلانتری را هم به جایگاه دعوت کرد. او از بهرام شیردل، فریار جواهریان و فرامرز شریفی نیز که در دوره‌های قبل مورد تقدیر در مراسمی مشابه قرار گرفته بودند، دعوت کرد در جایگاه حضور داشته باشند.

در ادامه مهندس سیدمحمد بهشتی، به‌عنوان نماینده جامعه معماران ایران، علیرضا قهاری، به‌عنوان رئیس انجمن مفاخر ایران، حمید میرمیران به‌عنوان نماینده بنیاد میرمیران، دکتر محسنی به‌عنوان نماینده انجمن معماران داخلی ایران و آرلن استفانیان به‌عنوان نماینده کانون معماران دانشگاه تهران نیز به جایگاه دعوت شدند و تقدیرنامه‌های خود را قرائت کردند.  

در انتها داوران جایزه به جایگاه آمدند و جوایز نقدی و لوح همراه با گواهی‌نامه‌های برندگان را به ایشان اهدا کردند. هیئت داوران (به ‌ترتیب حروف الفبا): پانته‌آ اسلامی، داراب دیبا، کوروش رفیعی، سامان سیار و آرش مظفری. اسامی برندگان و نام پروژه‌های آن‌ها به شرح زیر است:

- در زمینه بازسازی عمومی از دو معمار و پروژه‌هایشان به نام‌های محسن عقابی برای موزه‌ سرای شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، فرزاد رستمی‌فر برای بازسازی مناره‌ها و برج آرامگاهی کاراباغدار و طرح مرمت و احیای خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور تقدیر ویژه شد.

- در حوزه بازسازی عمومی مانلی افشنگ و مهفام کوشش برای خانه فرهنگ رایزن حائز رتبه اول شدند و در این زمینه نفر دوم سارا خطیبی برای رستوران بریم و نفرات سوم محمد کانی‌ سواران برای کافه جاسمیر، حامد مرادی‌الشتر برای Aviator box و ایمان شفیعی و بهزاد منشگر برای خانه زیبایی شدند و از دو پروژه آتلیه ما کار مصطفی امیدبخش و زهرا آرم‌اند و شیرینی‌فروشی تارت کار هومن بالازاده هم تقدیر شد.

- در حوزه بازسازی مسکونی نیز رتبه اول به طراحان محمد خاوریان و امیر شهراد در پروژه یست‌خانه و رتبه دوم به طراحی رُزا بمانی در پروژه خانه بمانی رسید.

- در حوزه اجرائی مسکونی رتبه اول به طور مشترک به نظام عسکری برای ساختمان مسکونی نیمرخ و سعید میرمحمدصادقی و لادن زراعی برای ویلا شماره سه و رتبه دوم به شهاب میرزاییان برای آپارتمان ژوان و رتبه سوم نیز به فیروز فیروز برای خانه سفید شماره دو رسید.

- در حوزه اجرائی عمومی هم، مهران خوشرو رتبه اول برای ساختمان انبار شرکت، سمانه قاسمپور و امیر قاسمپور رتبه دوم برای طبقه آخر- دفتر مرکزی فانتونی و امیرحسین اشعری رتبه سوم برای پاویون درنگ شدند.