سرویس معماری هنرآنلاین: ساختمان صبا که با طراحی سارا کلانتری و رضا صیادیان با بهره‌گیری از معماری ایرانی طراحی‌شده و موفق به دریافت جایزه‌های زیادی، ازجمله جایزه بین‌المللی شیکاگو شده است.

خانه مفهومی جدانشدنی از فرهنگ و تمدن باستان ایرانی است که در ارتباط با طبیعت، طراوت و نشاط را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد. به‌عبارت‌دیگر، خانه در ایران باستان‌، ترکیبی از ساختمان و حیاط است که ساکنین در آن از تمامی جزئیات طبیعت همچون صدای دل‌نشین پرندگان و آب، لمس درختان و آفتاب بهره خواهد برد.

این آپارتمان نتیجه تلاش این گروه در احیای میراث ازدست‌رفته معماری ایرانی در مفهومی جدید از طراحی است. به اعتقاد طراحان این آپارتمان، یکی از دلایل اصلی بحران معماری امروزی ایران، تهاجم فرهنگی و تغییرات ناگهانی در جامعه است.

معماران این مجموعه با ایده معماری نمایی پیوسته شده با سایت و خیابان مجاور به پاسخ سؤال خود رسیده‌اند. آن‌ها با گسترش فضای سبز از سطح خیابان به نمای شمالی و سپس پشت‌بام، نمای جنوبی و حیاط، ارتباط حیاط با خیابان را از طریق گیاهان سبز فراهم کرده‌اند.

نمای رو به خیابان آپارتمان صبا، به‌صورت دوپوسته‌ای و پویا درنظر گرفته شده وبه منظور برقراری ارتباط بهتر با شهر از یک‌لایه شفاف و یک‌لایه چوبی متحرک تشکیل‌شده است. همچنین دوپوسته‌ای بودن این قسمت به کنترل دمای بین داخل و بیرون کمک می‌کند و میزان باز و بسته بودن این لایه با توجه به نیاز ساکنین به نور، حریم و دید بستگی دارد.

در معماری این بنا، به‌طور کامل از مواد و مصالح بومی و سازگار با طبیعت و همین‌طور از مصالح بازمانده از بنای قبلی استفاده‌شده است. چوب‌های استفاده‌شده در کف حیاط مجتمع، چوب‌های راه‌آهن است که پس از چهل سال استفاده کنار گذاشته‌شده بودند. همچنین آجرهای استفاده‌شده در کف و بدنه حیاط، همان آجرهای باقی‌مانده از تخریب ساختمان قبلی است که پس از شستشو از آن‌ها استفاده‌شده است.

منبع: آرک دپارت